Wie is er verantwoordelijk als een verplaatste fiets gestolen word?
Naast mijn huis zit een steegje. Als ik op de fiets weg wil, moet ik hierlangs om bij de weg te kunnen komen. 3 Buren moeten ook gebruik maken hiervan. De buren zetten hun fiets soms in het steegje neer. Normaal geen probleem, maar af en toe kan ik er gewoon niet langs en zet ik hun fiets ergens anders neer. Ik weet vaak niet van wie die fiets is, het kan ook van bezoek zijn. Ik sta dan vaak op tijd en heb geen tijd om eerst 3 buren bij langs te gaan om te vragen van wie hij is en of ze hem weg kunnen zetten.
Gisteren stond er een fiets die niet op slot stond. Nu vraag ik mij af, als ik die fiets ergens anders neerzet en vervolgens word hij gestolen, ben ik dan verantwoordelijk aangezien ik hem verplaatst heb, of de eigenaar, omdat hij hem op slot had moeten zetten en had moeten bedenken dat je daar niet zomaar je fiets neer kunt zetten?
Wat betreft het al dan niet gestolen worden: uiteraard geeft het geen geldige reden om een fiets te jatten die niet op slot staat, maar het op slot zetten van een fiets behoort tot de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Verplaats je de fiets trouwens naar je eigen (afgesloten) grond, bijv. je tuin? Mogelijk kan je dan als zaakwaarnemer wèl verantwoordelijk worden gehouden wanneer de fiets wordt gestolen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.