Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik mij tijdelijk inschrijven op het woonadres van mijn ouders?

Hallo, ik had bedacht mijn huurwoning op te zeggen. Enkele maanden op vakantie te gaan van mijn huur en vervolgens een andere woning te betrekken. Nou blijkt echter dat ik als ik niet ingeschreven sta bij de gemeente dan na 6 weken mijn WAJONG uitkering verlies. Is het in dit geval strafbaar om mij tijdelijk weer bij mijn ouders in te schrijven ?
Kijk ik had natuurlijk ook bij mijn ouders in kunnen trekken en vervolgens op vakantie kunnen gaan ? Er is zo'n beetje een diepte interview met een leugendetector nodig om dit na te gaan ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
15.4K
anneliez
9 jaar geleden
weet je zeker dat je die uitkering ook niet kwijt bent als je zoveel maanden op vakantie gaat?
Poet
9 jaar geleden
De kosten van verhuizen zijn waarschijnlijk hoger dan de uitsparing aan huur... en dan heb ik het nog niet over alle gedoe rond je uitkering. Misschien kun je beter je kamer een paar maanden onderverhuren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maanden op vakantie en ondertussen een wajong uitkering trekken. Ik heb blijkbaar iets heel stoms gedaan door te passen voor deze uitkering en gewoon te gaan werken.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat sommige mensen het fysiek of mentaal niet kunnen om te werken maar op deze manier vind ik het gewoon misbruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderverhuren kan grote problemen opleveren:
Stel je bijvoorbeeld 1 kweek (duurt 10 weken) van wiet voor:
je kan zo 10.000,- schade hebben waar je verantwoordelijk voor bent.
Maar ook het simpelweg geen huur betalen en/of er niet uitgaan, kan al behoorlijk in de papieren lopen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Laten we eerst maar eens beginnen met uw ouders.
Als uw ouder of ouders geen bijstandsuitkering hebben, zijn er geen gevolgen voor hen, als u zich inschrijft op het adres van uw ouders. Er zijn wel gevolgen als zij huurtoeslag hebben. Uw inkomen telt als medebewoner mee voor de huurtoeslag.
(tot 23 jaar is € 4954 van uw inkomen vrijgesteld)

Als er een bijstandsuitkering is, worden uw ouders gekort en krijgt de bijstandsgerechtigde 43,33% van het minimuminkomen (130 : 3) Als beide een bijstandsuitkering hebben is deze uitkering 86,66% (130 : 3 x 2). De korting gaat in per 1 juli 2015 voor bestaande gevallen.

Dan de mogelijke gevolgen voor u, als u zich bij u w ouders inschrijft.
U zult de Wajonguitkering niet zomaar verliezen als u zich inschrijft bij uw ouders en een aantal maanden op vakantie gaat. Wel is het zo dat u uw woning verliest. Is er bij terugkomst een andere woning of kamer op korte termijn beschikbaar?

Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingevoerd. Wajongers die gedeeltelijk kunnen werken, gaan dan vallen onder de bijstandswet (WWB). Daar krijgen ze te maken met de kostendelersnorm. Dit betekent dat ze een forse korting op hun uitkering krijgen als ze bij hun ouders of partner inwonen.

Afhankelijk van het jaar dat u Wajonger bent geworden (voor 2010 gelden er andere regels) en of u nog gedeeltelijk kunt werken, kunnen er door het inwonen bij uw ouders dus consequenties zijn t.a.v. uw uitkering. Een korting tot maximaal 33% is zelfs mogelijk. Zie link 1.

Laat u zich dus heel goed informeren over de mogelijke consequenties voor uw uitkering als u zich inschrijft bij uw ouders. En ook voor de mogelijke gevolgen voor uw ouders zelf.
(Lees meer...)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fisbel: het is bijna niet bij te houden allemaal want zeker de afgelopen jaren slingerde het behoorlijk heen en weer van "geen herkeuringen huidige wajongers", "wajongers blijven in oude regeling", "wajongers vallen niet onder de WWB, maar er gaat wél een vermogens- en partnertoets gelden", tot uiteindelijk "wél iedereen herkeuren, maar geen partnertoets en vermogenstoets voor bestaande Wajongers". Je ziet het aan de bron waar je uit citeert, die is van eind 2013. Inmiddels meer dan een jaar later zijn de plannen wéér veranderd, en dat houdt in dat wél alle Wajongers tussen 1 januari 2015 en 31 december 2017 opnieuw worden gekeurd en beoordeeld op wel of geen resterend arbeidsvermogen, maar dat de huidige Wajongers NIET onder de WWB of een daarop gelijkende regeling gaan vallen (God zij dank - en dat bedoel ik letterlijk). Dat betekent dat iedereen opnieuw beoordeeld wordt de komende drie jaar opnieuw beoordeeld gaat worden: op papier waar dat mogelijk is, fysiek waar nodig. Mensen met verdiencapaciteit krijgen een wat lagere uitkering, 70 in plaats van 75% van de grondslag, maar zij blijven wél in de Wajong en behouden dus hun oude rechten zoals die gelden binnen deze wet. Zie bijvoorbeeld: http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/participatiewet-wat-verandert-er-in-de-wajong-in-2015/detail/meer-informatie-over-de-participatiewet

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding