Hoe kan je ervoor zorgen dat iemand die met je autoverzekering rijdt, deze op eigen naam zet?
Mijn stiefdochter rijdt nu al jaren met de verzekering van mijn vriend. Dat betekent dat de auto van mijn vriend onderhands aan haar verkocht is, en zij nog met zijn nummerplaten rijdt.
Bij aanvang werd er schriftelijke overeen gekomen dat dat zou zijn tot ze van school weg ging en een loon had. Maar ze is nu al een tijdje van school weg, heeft een goed betaalde job enz... en houdt zich niet aan de afspraak.
We hebben al allerlei wegen bewandeld om haar zover te krijgen om de verzekering nu op haar naam te zetten. Temeer daar ze niet meer de leeftijd heeft waarop ze een ultrahoge verzekering voor jonge bestuurders moet betalen. Maar ze zegt dan" ja zeg, dat kost geld he". Terwijl we merken dat ze veel geld uitgeeft aan andere dingen (reizen, dure etentjes enz...).
Dus willen we haar nog eens vragen om de verzekering nu op eigen naam te zetten. Natuurlijk zal dat met een hogere bonus malus zijn, maar zo is het nu eenmaal. Nu is alle risico bij mijn vriend, dus als zijn dochter iemand in fout aanrijdt, draait hij ervoor op. En zijn dochter is wel een beetje een sportieve chauffeur...
Dus
- de auto staat nog op naam van mijn vriend, met zijn nummerplaten
- de verzekering van die auto staat ook nog op naam van mijn vriend
Zijn er binnen de regelgeving van verzekeringen mogelijkheden om onder die condities de verzekering te annuleren, zodat de dochter verplicht wordt zelf een oplossing te zoeken? Of zijn er andere wettelijke mogelijkheden (binnen wet ikv verzekeringen)?
Toegevoegd na 2 dagen:
België