Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn partner is uit onze koopwoning vertrokken en heeft de hond meegenomen zonder overleg, wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Dat je partner de hond zonder overleg meeneemt, is natuurlijk heel ongepast. Als de hond van jullie beiden was, dan zou overleg hierover op zijn plaats zijn geweest.

Het is echter niet zo eenvoudig om aan te geven van wie een hond is. Juridisch gezien is het bezit van een hond gelijk aan het bezit van een voorwerp. Wie nu in jullie geval als de eigenaar geldt van de hond, is afhankelijk van een aantal vragen. Wat jouw rechten zijn, is ook afhankelijk van de antwoorden op die vragen.

- Wie heeft bij de aankoop van de hond betaald voor de hond?
- Was de hond vóór het gaan samenwonen van jullie beiden al het bezit van één van jullie? Of is de hond pas aangeschaft toen jullie al samenwoonden?
- Wie zorgde het meest voor de hond?
- Wie betaalde het meest voor de verzorging van de hond?
- Is er sprake van een geregistreerd partnerschap of woonden jullie ongehuwd samen, of ben je getrouwd? Onder huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen? Wat is er bij dat contract of dat huwelijk afgesproken over de hond?

Dit zijn in ieder geval allemaal vragen die een rechter aan de orde zou stellen, als hij zou moeten besluiten bij wie de hond moet gaan wonen.

Het lijkt mij het beste om met je partner te gaan overleggen over de ontstane situatie. Als dat niet lukt, zoek dan een bemiddelaar. Dat kan een bekende van jullie beiden zijn, maar ook een professioneel mediator. Kom je er samen met de bemiddelaar ook niet uit, dan is het verstandig om langs te gaan en/of hulp te vragen bij het Juridisch Loket www.juridischloket.nl of bij een advocaat. Een advocaat is te vinden via www.advocatenorde.nl.
Antoni
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing