Waarom worden ouders van een verkrachtte minderjarige verplicht ingelicht ?
Deze vraag n.a.v. http://www.goeievraag.nl/maatschappij/wetgeving/vraag/548132/vriendin-verkracht-durft-aangifte
De gevolgen van een verkrachting van een minderjarig meisje zijn groot. Niets liever dan dat de daders gepakt worden.
Maar in sommige gevallen worden de gevolgen voor datzelfde meisje nóg groter als ook ouders en familie er achter komen. En sommige meisjes schamen zich gewoon.
M.a.w. er zijn goede redenen waarom zo'n kind soms niet wil dat haar ouders van het gebeuren op de hoogte worden gesteld. Waarom kan een kind in een dergelijk geval niet op privacy rekenen en laten we de dader liever rond lopen doordat er geen aangifte gedaan wordt ?
Ik begrijp dat ouders in veel gevallen ook een goede steun kunnen zijn, maar het VERPLICHTENDE karakter van het inlichten van ouders maakt ook dat sommige meisjes dan maar helemaal géén aangifte doen.
Echter, zou je dit soort situaties ALTIJD een case-by-case benadering moeten willen nastreven. Helaas is het merendeel van de mensheid niet in staat om goede beoordelingen te maken waardoor je dus een lijn moet trekken. Dan weet tenminste iedereen wat ze geacht worden te doen. Maar ik snap je vraag erg goed en vind het ook terecht. Daarom een +
Valse schaamte is iets dat vroeger vaak aan de orde was tussen ouders en kinderen. Een misstap van een onvolwassene werd vroeger zwaar aangerekend en bestraft. Gelukkig leven we in een tijd waarin begrip mogelijk is omdat we weten dat kinderen fouten maken zonder daarvoor helemaal verantwoordelijk te zijn. En als er door het slachtoffer van een verkrachting geen fout is gemaakt, ook dan moeten ouders het kind opvangen en koesteren.
Ieder kind dat weet dat ouders onvoorwaardelijk van haar houden zullen geen bezwaar hebben tegen melding van de verkrachting. In tegendeel.
De vraag is waarom het VERPLICHT is ! Er kunnen goede redenen zijn om e.e.a. geheim te houden (b.v. Eerwraak)
En ook bij valse schaamte moet de volgorde toch eerst zijn om de dader te pakken. Tegelijk kan via hulpverlening aan die schaamte gewerkt worden. Verplichting voorkomt nu dat er aangifte gedaan wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Toch is het zo geregeld. Ik neem aan dat daar over is nagedacht. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reden die de wetgever met die verplichting in gedachten had.
Sorry, maar goed, het is óók een kant van de story, al is het niet de wettelijk kant. ;) :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.