Kan een bestuur van een VVE je verbieden om je huis uit te breiden?
Ik woon permanent op een (niet commercieel) chaletpark. Er zit een woonbestemming op het park, bewoners hebben eigen grond. Het beheer van de mandeligheid ligt bij het bestuur.
Ik wil gaan aanbouwen. Dit mag echter niet van het bestuur, met de verwijzing naar de statuten. Voor de statuten moet je bij aankoop tekenen bij de notaris. Bij een aanpassing van de statuten moet minimaal 90% van de bewoners instemmen.
In het verleden is de hand gelicht met allerlei regels welke in de statuten zijn opgenomen. Zelfs het huidige bestuur legt de regels deels naast zich neer. Zo zijn er o.a. illegaal -en dus zonder medeweten van de gemeente- kleine chalets vervangen voor grotere. Dit heeft in het verleden (ong. 18 jaar geleden) meerdere keren plaatsgevonden, toen zat er overigens nog geen woonbestemming op het park. Bij een overtreding van de statuten kan het bestuur een direct opeisbare boete van max. €40.000 opleggen.
Vragen; als ik officieel ga aanbouwen, met een omgevingsvergunning, kan ik me dan beroepen op de illegale parktijken in het verleden en daar rechten aan ontlenen?
Als ik eventueel een boete zou betalen, koop ik dan de zaak daarmee voor eens en altijd af?
Daarnaast kan bij de toekomstige verkoop van mijn chalet het VVE bestuur eisen om de aanbouw af te breken en in originele staat terug te brengen alvorens bij de notaris toestemming te geven tot de verkoop van mijn chalet. Ook deze stok achter de deur is opgenomen in de statuten…..
Wie heeft juridische raad/tips?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.