Is het strafbaar een niet-bestaande houdbaarheidsdatum op een product te zetten?
Een vriend liet me zojuist een pak Nijntje-koekjes zien dat hij had gekocht in een winkeltje in Utrecht. De houdbaarheidsdatum op het pak was 29-02-2015. Die datum bestaat niet.
Toen hij de verkoopster daar lachend op wees, legde ze uit dat de koekjes op 29 december waren geproduceerd, dat ze twee maanden houdbaar zijn, en dat er daarom - zonder nadenken - als houdbaarheidsdatum 29 februari op was gezet.
(Misschien hebben ze nu koekjes in de verkoop die tot 30 februari houdbaar zijn...)
Nu is dit natuurlijk een grappige vergissing en zal iedereen begrijpen wat de bedoeling is. Zelfs als iemand "uit principe" een juridische procedure zou starten, zou de rechter naar alle waarschijnlijkheid niet tot een veroordeling komen (misschien hooguit iets als "schuldig zonder strafoplegging").
Toch vraag ik me af hoe dit zou worden beoordeeld als je het heel superstrikt zou bekijken vanuit een puur juridisch perspectief, zeg maar: puur de regeltjes zonder menselijke of maatschappelijke realiteitszin. Zou het dan strafbaar zijn om 29 februari als houdbaarheidsdatum te noteren?
Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb het even gevraagd. Het is zo'n klein stickertje dat uit een stickertang zou kunnen komen. Er staat op: "Tenminste houdbaar tot 2902.15".
De "Tenminste houdbaar tot" ziet er voorgedrukt uit (dus al aanwezig op het gekochte stickertje), de "2902.15" ziet eruit alsof de bakker die tekst zelf heeft ingesteld.
tot 29 februari is 29 februari niet inbegrepen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.