Als je als eerste op een kruispunt bent en er komt iemand van rechts, wie heeft dan voorrang?
Ik reed op een kruispunt die bestaat uit een plateau. Ik reed er met m'n brommer op, terwijl ik niet sneller reed dan 25 zelfs (was dus al op het plateau) en opeens komt er een voertuig van rechts die zeker 50 rijdt.
Ik zie het voertuig aanrijden in m'n ooghoek en rem zo hard ik kan, het wegdek was nat waardoor m'n brommer slipt en ik hem juist nog recht kan houden door m'n voeten op de grond te houden. Hij komt naast me rijden en zegt me dat hij van rechts kwam terwijl ik het teken moet doen dat hij rustiger moest rijden. Zijn maneuver was bruusk en snel waardoor ik pas op het laatste moment op het kruispunt zag komen vanuit mijn ooghoek.
Nu, ik weet wel dat er voorrang is van rechts, maar als ik zelf al traag rijdt om op het kruispunt te komen en overal kijk of er geen auto's aankomen, dan mag hij daar toch niet aan 50 km/u aankomen en een bruuske wending maken om op het kruispunt te komen?
Naar mijn weten is het nog altijd diegene die als eerste op het kruispunt was, die mag doorrijden. Pas als er een 'conflict' is over het feit wie er nu eerst het kruispunt mag oprijden, dat voorrang van rechts geldt.
Ook is het toch totaal niet toegelaten om zo bruusk en snel een kruispunt op te rijden, ookal kom je van rechts?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.