Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de vastgestelde regels omtrent de verkoop van haakpatronen?

Er zijn gratis haakpatronen te vinden op i-net,maar ook zijn er kooppatronen en daar staat vaak bij dat deze niet doorverkocht mogen worden.
Dit begrijp ik volledig en ben het er ook mee eens.
Maar wat zijn de regels omtrent dit verbod,is dit bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd en mag je een haakwerkje dat je van een kooppatroon hebt gemaakt wel verkopen?
Ik heb al gezocht op het i-net,maar het is nogal een grijs gebied,de één zegt van wel en de ander zegt van niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het gaat erom of door de handeling de markt voor degene die het origineel in eigendom heeft wordt aangetast. En het verspreiden van haakpatronen op internet kan inderdaad de zaken van de haakpatroonverkoper aantasten. Het is ook niet toegestaan om fysieke kopieën van haakpatronen te verkopen.

Het enige dat verkocht mag worden is het eindresultaat van het haakwerk. Want daar is tijd en materiaal in gestoken. Maar je mag het niet op internet zodanig afbeelden dat anderen het daarvan na zouden kunnen maken, want dan wordt wederom de zaak van de haakpatroonverkoper aangetast.

Toegevoegd na 4 uur:
Bij het antwoord op http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/17867/hallo-als-men-haakpatronen-koopt-of-download-van-internet-en-en-men-maakt-er-het-product.html ga ik ervan uit dat dit volgens de wettelijke regels is:

In ieder geval is het patroon auteursrechtelijk beschermd. Meestal worden patronen aangeboden om er een model van te maken voor eigen gebruik. Indien men het patroon gaat gebruiken voor commerciële doeleinden en het model in productie neemt dan wordt er inbreuk wordt gemaakt op het auteursrecht.
Amadea
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing