Moet het uwv een onpartijdige arboarts inschakelen?
Ik ben jonger dan 27 en ontvang van de gemeente een uitkering, het uitbetalen hiervan is uitbesteed aan een bedrijf wat er dus voor betaald krijgt om dit te doen.
Dit is een bedrijf dat door middel van subsidies jongeren onder de 27 aan het werk zet, verstandelijk en geestelijk gehandicapte mensen werk aan kan bieden.
Hier werken dus behoorlijk wat mensen wat betekend dat de subsidie die het bedrijf ontvangt aanzienlijk is.
Nu wordt er van mij verwacht dat ik naar de arbo arts van ditzelfde bedrijf ga zodat deze mijn werkcoach kan vertellen hoe inzetbaar ik ben op de arbeidsmarkt (vanwege rugklachten niet geheel inzetbaar qua zwaar werk).
Probleem is dat het bedrijf dus groot belang heeft in het behouden van de subsidies en dat ze nooit iets zullen doen wat negatieve gevolgen heeft voor diegene waar ze de subsidie van krijgen, met andere woorden onpartijdig.
Mag dit zomaar of zijn ze verplicht een 3e partij in te schakelen als ze de bevindingen gebruiken om af te dwingen dat ik werk ga doen wat ik niet mag/aankan vanwege mijn rug?
Hierdoor het niet heel onlogisch lijkt dat er schijn van belangenverstrengeling is, ik heb alleen geen idee of dit ook daadwerkelijk klopt en of het dus zin heeft dit aan te geven. Daar ga ik uiteraard niet eens aan beginnen als zou blijken dat het anders is als nu lijkt te zijn.
Om heel eerlijk te zijn snap ik ook niet wat het eerder genoemde bedrijf nog met mij te maken zou hebben, maar zij zijn wel degene waar ik mij ziek moet melden, de uitkering overmaken en degene die de loonstrook opsturen.
Dat is ook daadwerkelijk het enigste wat ik ermee te maken heb, mijn re-intergratietraject heb ik lopen via een ander bedrijf/instantie. De arts waar ik heen gestuurd wordt is een bedrijfsarts, en dat ze een diagnose van iemand die er gediplomeerd voor is nodig hebben om te kunnen onderbouwen waarom iets wel of niet kan snap ik. Wat ik wil weten is, als ze dit laten doen door een werkgever die ze ook betalen om groepen mensen een werkplek te verzorgen (wat ik dus niet doe aangezien ik deelneem aan een re-intergratie traject), betalen voor de afhandeling van betaling en waarschijnlijk andere dingen waar ik geen weet van heb.. Mogen ze dan dit bedrijf ook inhuren om te beoordelen wat een client kan m.b.t. de arbeidsmarkt of kan dit gezien kan worden als meerdere belangen binnen het desbetreffende bedrijf.
In dat geval zou het vallen onder belangenverstrengeling, als ik het goed begrijp van wat ik kan vinden op internet. Waar ik bang voor ben is op de eerste plaats een beoordeling door iemand die niet onpartijdig is terwijl zijn oordeel wel bindend is, daarnaast heeft de desbetreffende persoon geen enkele vorm van voorgeschiedenis en zijn de klachten niet constant wat een diagnose ook kan beïnvloeden.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/re-integratie/vraag-en-antwoord/wat-doet-een-re-integratiebedrijf.html
Maar waarom wordt deze beoordeling precies gedaan? Meestal wordt er alleen een medisch advies gevraagd wanneer iemand een vrijstelling wenst van de sollicitatieplicht. Ik neem aan dat dat niet van toepassing is hier, aangezien je zelf aangeeft alleen geen fysiek zwaar werk te kunnen doen. Je schrijft dat je bezig bent met reïntegreren, maar vraagt dat bedrijf dan van je om fysiek zwaar werk te doen? Of willen ze je bemiddelen naar een baan die volgens jou te zwaar is? Dan begrijp ik waarom er een medisch advies is gevraagd. Maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom je bang bent dat deze arts niet onafhankelijk zal oordelen. Je bent bij een ander bedrijf aan het reïntegreren, wat heeft het dan voor voor- of nadeel voor het bedrijf waar die arts werkt dat hij al dan niet bepaalde beperkingen zal vaststellen? Dat begrijp ik niet. Daarbij komen rugklachten erg veel voor en is er weinig specifieke deskundigheid nodig van een arts om dit te kunnen beoordelen. Als je alleen rugklachten hebt en je daardoor – zoals je zelf aangeeft – alleen niet volledig inzetbaar bent voor zwaar werk, ligt de conclusie nogal voor de hand: geen heel zwaar fysiek werk waarbij je veel moet tillen, bukken of torderen, en ook geen werk waarbij je de hele dag zit en niet af en toe even kunt staan of lopen. Waarom zou deze arts en belang bij hebben om anders te oordelen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.