Geachte iedereen, ik heb een vraag over exectutie- en beslagrecht. Kan er beslag worden gelegd op de schadevergoeding die de beslagene ontvangt?
De casus betreft het volgende: Bedrijf A heeft een vordering op Bedrijf B, maar tot op heden heeft bedrijf B de vordering nog niet voldaan. Bedrijf A heeft verolgens beslag gelegd op een auto met aanhanger van Bedrijf B. De auto en aanhanger zijn helaas afgebrand, dus Bedrijf B ontvangt hiervoor een schadevergoeding. Kan Bedrijf A beslag leggen op de schadevergoeding, omdat haar beslag op de "auto met aanhanger" niet meer voltooid kan worden?
Maar: met beslag moet wel rekening gehouden worden met de beslag-vrije voet. Deze geldt wanneer er beslag op financiën gedaan wordt.
Voor bedrijven weet ik niet de beslagvrije voet, maar dat kan mogelijk opgezocht worden. Een echte jurist weet mogelijk meer.
Maar de vordering blijft, dus er kan IHMO ook beslag gelegd worden op geld.
Maar ik zou toch even contact leggen met de verzekering waarom zij uitbetalen aan partij B terwijl partij A nu de eigenaar is.
De zogenaamde 'beslagvrije voet' is het deel van het inkomen waarop de deurwaarder geen beslag mag leggen en geldt alleen bij particulieren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.