Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan de school mij van de opleiding halen als alleen door mijn ongemotiveerde houding?

Ik zit op een ROC en volg een sport mbo opleiding. In het beroep dat in wil uitoefenen is een gemotiveerde houding heel belangrijk.
Als ik mijn houding niet verbeter voor de kerst word ik van school gestuurd. Mag de school dat doen als mijn resultaten voldoende zijn om het volgend schooljaar te halen?
Is dit juridisch gezien mogelijk? Als hun enige reden is dat ik ongemotiveerd lijk? (Bijv onderuit gezakt in de klas en slaperige houding)
Ik bén het namelijke wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Onder voorbehoud van wat in je examenreglement staat (misschien kun je de opleiding en instelling even posten):

Je kunt een leerling niet zo maar van een opleiding af gooien, omdat deze een ongemotiveerde houding heeft. Zo lang jij niemand hindert met je gedrag of regels breekt, is het aan jou hoe je je gedraagt. Als jij onderuitgezakt lekkerder zit, wie is de school dan om te zeggen dat jij je opleiding niet zou mogen voortzetten. Zou mooi zijn als dat kon, dan was ik op de basisschool al klaar geweest. Blijkbaar kan jij de opleiding aan met jouw houding, je betaalt voor de opleiding en tenzij er iets over inzet in het examenreglement staat kunnen ze je juridisch niets maken. Zelfs al zou het opgenomen zijn in het examenreglement, dan nog is het discutabel.

Ik zou me juridisch gezien nergens zorgen over maken, de praktijk is dan weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.graafschapcollege.nl/Over_Graafschap_college/Documents/Reglementen%20Graafschap%20College/voorwaardenOOK.pdf

In artikel 8b 82 staat dat student geschorst mag worden :
--------------------------------Algemene voorwaarden onderwijsovereenkomst ------------
Graafschap College de student(e) schorsen.
8.2 Het Graafschap College kan een student(e) die tijdens een opleidingsactiviteit ongewenst gedrag vertoont, uit de opleidingsactiviteit verwijderen.
--------
13.2 en 13.8 geeft de mogelijkheid student na waarschuwingen van de school te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, later in je baan moet je een positieve uitstraling hebben en die ook overbrengen. Als je nu die attitude niet hebt, wordt die baan niks. Dat heeft de school heel goed gezien, want die wordt ook afgerekend op zijn resultaten. Derhalve kun je er juridisch niets tegen beginnen, maar begin eerst bi jezelf!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing