Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn moeder als voogd aanstellen, zodat mijn zoontje naar mijn moeder zal gaan als het ouderschap van mij zal worden afgenomen?

Beste forumleden,

Ik heb een zoontje van 3 jaar. Vader heeft het kind niet erkend en we wonen ook niet samen. Wel weet hij dat het kind bestaat en doet somms leuke dingen met hem.

Dit is er aan de hand:

Relatie ie beëindigd. Deze ex gebruikt coke, erg agressief en heeft me vaak mishandeld (ook toen ik zwanger was). Politie is vaak thuis geweest. Ook heeft hij gedreigd met een pistool. Nu dreigt hij dat hij verhalen zal verzinnen over mij waardoor mijn zoontje van me af zal worden gepakt door de kinderbescherming. Ook ben ik bang dat hij dit kindje mee zal nemen naar zijn geboorteland (oost europees).

Kan ik mijn moeder als voogd aanstellen, zodat wat hij ook probeert mijn zoontje naar mijn moeder zal kunnen als het ouderschap van mij zal worden weggehaald of als hij me vermoord?

Heeft hij recht om het kind te zien? (niet erkend, niets op papier maar biologisch wel de vader) Ben bang dat ik hem nooit meer zal zien.

Wat kan ik wettelijk doen om mijn zoontje te beschermen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je verhaal is gruwelijk en ik snap je vraag.
Het aanstellen van je moeder als voogd moet via de rechtbank. Daarvoor moet je naar een advocaat .

Of dit de oplossing is van je probleem, daar heb ik vraagtekens bij.
Ga naar de politie met je verhaal. Vertel van de dreigementen. Laat er een proces verbaal van maken. Leg uit wat je angst is. Vraag om een straat/ gebiedsverbod.
Voor je kind : Je kunt ook zelf contact opnemen met de kinderbescherming. Leg de situatie uit.

Het lijkt me niet goed dat vader nu contact heeft met je kind. Het feit dat hij de biologische vader is, geeft hem geen rechten wanneer hij het kind niet erkent heeft.

Heel veel sterkte!

Toegevoegd na 1 uur:
Vanaf 1 april 2014 hoeft u de voogdij over uw kinderen niet meer in een testament te regelen. U kunt dit ook vastleggen in het gezagsregister bij de rechtbank.
Wat kunt u met deze nieuwe voogdijregeling?

U kunt met deze regeling tegen een lager tarief een voogd benoemen voor uw minderjarige kinderen. Een voogd heeft het gezag over uw kinderen als beide ouders overleden zijn. Hij is verantwoordelijk voor de opvoeding en verzorging van uw kinderen. Voorheen kon u alleen in een testament een of meerdere voogden benoemen. Vanaf 1 april 2014 kan dit ook vastgelegd worden in het gezagsregister bij de rechtbank. De overheid vindt het namelijk belangrijk dat iedereen de mogelijkheid krijgt om het goed te regelen. En de drempel om voor een testament naar de notaris te gaan was voor veel ouders hoog, mede vanwege de kosten.
Erna55
10 jaar geleden
Wat je kan doen is natuurlijk naar de gemeente gaan waar het zoontje is ingeschreven. En daar als uw moeder mee is dan kan ze daar als voogd ingeschreven worden. En daarna kan je naar de politie stappen. Als je bewijs hebt dat uw ex een gevaar voor het kind is. Kan hij een bevel krijgen weg bij het kind te blijven. Dan mag u hem zelfs aanvallen als hij dat toch doet. Weet te bewijzen dat die man een gevaar is dat is belangrijk voor uw kind!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing