Kan ik mijn moeder als voogd aanstellen, zodat mijn zoontje naar mijn moeder zal gaan als het ouderschap van mij zal worden afgenomen?
Beste forumleden,
Ik heb een zoontje van 3 jaar. Vader heeft het kind niet erkend en we wonen ook niet samen. Wel weet hij dat het kind bestaat en doet somms leuke dingen met hem.
Dit is er aan de hand:
Relatie ie beëindigd. Deze ex gebruikt coke, erg agressief en heeft me vaak mishandeld (ook toen ik zwanger was). Politie is vaak thuis geweest. Ook heeft hij gedreigd met een pistool. Nu dreigt hij dat hij verhalen zal verzinnen over mij waardoor mijn zoontje van me af zal worden gepakt door de kinderbescherming. Ook ben ik bang dat hij dit kindje mee zal nemen naar zijn geboorteland (oost europees).
Kan ik mijn moeder als voogd aanstellen, zodat wat hij ook probeert mijn zoontje naar mijn moeder zal kunnen als het ouderschap van mij zal worden weggehaald of als hij me vermoord?
Heeft hij recht om het kind te zien? (niet erkend, niets op papier maar biologisch wel de vader) Ben bang dat ik hem nooit meer zal zien.
Wat kan ik wettelijk doen om mijn zoontje te beschermen.
Nl rechters zullen iha moeders niet snel uit de ouderlijke macht ontzetten, daarvoor is meer nodig dan wat vage verhalen van je ex.
Als jij overlijdt, zal je kind niet worden toegewezen aan je ex. Hij heeft namelijk het kind niet erkend (en hij kan alleen erkennen met jouw toestemming!), en hij is dus NIET de vader. Daarom kan hij ook geen omgangsregeling opeisen. Wat belangrijk is; hou een dossier bij. Schrijf op wat je ex fout doet, en
verzamel daarvoor bewijs (foto's, emails). Dat helpt je later bij de rechter, mocht dat nodig zijn.
Formulieren - www.rechtspraak.nl http://www.rechtspraak.nl/naar-de-rechter/formulieren/pages/default.aspx
klik op Gezag en download onder GEZAG het pdf bestand:
Verzoek tot aantekening in het gezagsregister van een gezagsvoorziening na overlijden over een minderjarig kind. Hierin staat precies hoe men dit dient te regelen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.