Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet een zwerfkat een jaar 'bewaard' worden, terwijl een asiel mag herplaatsen na een paar weken?

Ik heb een kat gevonden, het asiel gebeld en die zei dat ik over 2 weken hem langs kon brengen, dan zouden ze een nieuwe eigenaar vinden. Toen ik zei dat ik hem een huisje kon bieden, dus eventuele herplaatsing niet nodig zou zijn, werd me medegedeeld dat ik hem dan een jaar moet 'bewaren', dat ik hem niet mag castreren, enten of chippen. Het asiel castreert, chipt en ent vaak al na 2 weken, en dan word een kat ook herplaatst. Waarom mag een gewone burger dit niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Gevonden goederen, en daar valt een gevonden dier onder, mag je pas nadat je die een jaar in bewaring hebt gehouden in eigendom nemen.
Omdat die voor een asiel geen werkbare stuatie oplevert hebben ze hier ontheffing van.
Oplossing is het dier naar het asiel te brengen en te reserveren voor over twee weken, al zijn hier uiteraard wel kosten aan verbonden.
Enten mag wel trouwens, dat valt onder goede verzorging van het gevondene.
ook mag je de eventuele eigenaar vergoeding vragen voor alle in redelijkheid gemaakte kosten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat hij twee weken bij jou kon blijven heeft mogelijk met drukte op het asiel te maken, maar in die twee weken moet hij wel met foto als gevonden op de site van het asiel staan, anders is dit een vreemde gang van zaken. Normaal is dat de kat die twee weken in het asiel doorbrengt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing