Waarom moet een zwerfkat een jaar 'bewaard' worden, terwijl een asiel mag herplaatsen na een paar weken?
Ik heb een kat gevonden, het asiel gebeld en die zei dat ik over 2 weken hem langs kon brengen, dan zouden ze een nieuwe eigenaar vinden. Toen ik zei dat ik hem een huisje kon bieden, dus eventuele herplaatsing niet nodig zou zijn, werd me medegedeeld dat ik hem dan een jaar moet 'bewaren', dat ik hem niet mag castreren, enten of chippen. Het asiel castreert, chipt en ent vaak al na 2 weken, en dan word een kat ook herplaatst. Waarom mag een gewone burger dit niet?
als je niet lukt om even langs dieren arts te gaan met kat om even te scanen, zou ook kunnen vragen of je chip aparaat mag lenen, wel even aan aan geven dat je voorbeeld je legetimatie achter wilt laten als borg, want aparaatjes zijn erg duur.
Zelf heb ik zo ook meerdere katten opgenomen, netjes aangegeven, maar er heeft nooit een haan naar gekraaid.
@Marleen, besef dat er te veel gevallen bekend zijn van het stelen van zeer kostbare jonge katten ergens bij een asiel aangeboden werden en dan 14 dagen later werden opgehaald door de brenger (de dief). Het verwijderen van een chip is voor deze lieden geen probleem.
Ook kunnen katten om geheel andere redenen bij een asiel aangeboden worden, bv zgn gevonden (gewoon een hekel aan katten hebben). Het asiel kan bv ook niet controleren of de kat tegen niesziekte is ingeënt.
Een en ander is zeer beperkt geregeld in BW artikel 5:8 lid 3. het artikel vervangt de term "zaak" in "dier". Een wet wordt pas ingediend en soms aanvaardt om de bestaande misstanden tegen te kunnen gaan. Een wet loopt nooit voorruit.
Er zullen altijd weer lieden zijn die de mazen van een wet ontdekken en er misbruik van maken, waarna een bestaande wet weer aangepast moet worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.