Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ben ik strafbaar als ik een feest geef met drank?

ik wil binnenkort een feest geven met een vriend van me. wij zijn alle twee 16 jaar en er komen alleen maar mensen van 16 en 17 jaar. mag de politie er iets tegen doen als wij drank schenken of krijgen wij problemen als er met iemand iets gebeurd als die naar huis fiets terwijl die onder invloed is mijn ouders denken namelijk van wel.

met vriendelijk groet,
Clint Bekkers

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

het zou geen probleem zijn maar ze mogen daarna niet meer rijden dat is wel strafbaar tuurlijk als je het feest thuis geeft met niet te veel mensen en niet veel overlast maken zou dat prima zijn !

grt Aqua159
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op eigen terrein is het niet verboden alcohol te drinken, maar mocht de politie je vrienden onderweg naar huis aanhouden. Zij zijn minderjarig en onder invloed. Dan bestaat er de mogelijkheid dat ze staande gehouden worden en/of een boete krijgen en contact met ouders/voogd. Jullie zullen zelf geen problemen krijgen, het is eigen risico en de problemen liggen dan bij je vrienden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet strafbaar om in de privésfeer alcohol te drinken, ook niet voor jongeren onder de 18 jaar. Jongeren die op straat lopen en onder invloed zijn maar geen alcohol in bezit hebben zijn ook niet strafbaar, omdat niet kan worden aangetoond of ze alcohol hebben gedronken in een publieke gelegenheid.

Openbare dronkenschap is wel strafbaar, maar dat geldt ook voor meerderjarigen. Hierop wordt een opmerkelijke uitzondering gemaakt: het onwel zijn door alcoholgebruik is niet strafbaar omdat dit jongeren zou kunnen belemmeren om hulp te zoeken, wat zou kunnen leiden tot gezondheidsrisico’s.

Voor het drinken van een alcoholhoudende drank in het openbaar krijgen jongeren van 16 tot 18 jaar een boete van 90 euro.
Amadea
10 jaar geleden
Daar hebben we recentelijk een hele discussie over gehad op GV, en het komt er op neer dat je als je dat graag wilt desnoods een hele kleuterklas lordronken mag voeren, als je ze de alcohol maar niet verkoopt. Geven mag. Wettelijk staat niets je in de weg. Je hebt blijkbaar geen enkele verantwoordelijkheid, juridisch gezien. Het Niks onder de Achttien geldt nadrukkelijk alleen voor verkopers en horeca. Het is dus uitsluitend een KOOPvderbod voor de jeugd en nadrukkelijk geen DRINKverbod.

Maar het gaat hier wel om minderjarigen, dus je zult wel flinke problemen met de ouders kunnen krijgen als jij hun kinderen overhaalt dingen te doen die ze van hun ouders niet mogen. Maar of dat nu roken en drinken is of het kijken van bepaalde films, spelen van bepaalde spellen maakt wettelijk geen verschil. Omdat jij zelf nog minderjarig bent, zijn het echter je ouders die de shit over zich heen zullen krijgen. Er ZAL er maar eentje zich doodrijden.....of je nu strafbaar bent of niet, wil je ook maar het minste gevoel hebben dat jij daar aan hebt bijgedragen ? Of je ouders ?

Moreel vind ik echter nog altijd dat je wel degelijk een verantwoordelijkheid hebt, of je zelf nu meerderjarig bent of niet, voor (andere) minderjarigen. En als je ze te dronken om te fietsen de weg op stuurt, kun je (of je ouders) daar wel degelijk mee in de problemen komen. Ik zou er dus nog eens heel goed over nadenken, en in elk geval zeer strenge grenzen hanteren voor de hoeveelheid, en/of er een slaapfeestje van maken. En zelf jullie kots opruimen. Dat hoort ook bij grote jongen spelen. Als 1 van jullie echt te ver gaat, zich in een coma zuipt bijvoorbeeld, zijn je ouders verantwoordelijk.

Als je ouders verstandig zijn, verbieden ze het jullie gewoon helemaal (dat is wat ik zou doen) of verstrekken ze niet meer dan 2 biertjes de man (daar is nog over te praten). Sterke drank komt wat mij betreft überhaupt nog nicht in Frage. Jullie zijn 16, dus drinken is echt nog helemaal nergens voor nodig ; buiten huiselijke kring moet je nog twee jaar wachten. Breng je ouders niet in de problemen of in een lastig parket, en stel ook de ouders van je vrienden niet voor een dillemma waarbij zij voor HUN kind weer grenzen moeten gaan bepalen. Geen achttien, geen drank, klaar. Hoe moeilijk is dat ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt allemaal af van wat voor een persoon die jezelf bent.
Ben je zo iemand waarbij jouw ouders je kunnen vertrouwen opdat jij genoeg verantwoordelijkheid van jezelf al hebt om dit feestje zonder problemen te laten verlopen; is er niets aan de hand.
Een feestje zonder drankje of hapje is als koffie op een begrafenis.
16/17-jarigen jongeren komen bij elkaar om iets te vieren, gezellig met leeftijdsgenoten ervaringen uit te wisselen met waar ze nu mee bezig zijn (school, interesses, hobby`s, plannetjes voor de toekomst), met een passend muziekje en/of sterke verhalen of mopjes erbij.
Daarbij doen (enkele) biertjes, cola of andere frisdranken niemand kwaad.
Zuipen heeft niets met een feestje te maken, dus neem zelf de verantwoordelijkheid op je dat dit echt niet gaat gebeuren.
Niemand gaat onder bijna zichtbare invloed jouw huis uit. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Als jouw ouders denken dat dit wel eens kon gebeuren, dan bewijs maar bij deze dat hun angsten daarvoor, onterecht zijn.
Heb je zelf twijfels of je het een en ander niet in de hand kunt houden omdat je weet dat sommigen met stoer doen meer gewend zijn, dan gaat 1 het feestje niet door, of 2, je legt duidelijk uit dat jij jou ouders wilt bewijzen dat een gezellig feestje onder jongeren wel degelijk mogelijk is zonder vervelende nawerkingen.
Alvast een proost op een mooi feestje waarna iedereen met een dikke smile en leuke herinnering daaraan naar huis gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Clint,

ik heb diverse reacties geplsatst maar nu toch ook maar een antwoord. De politie mag iets doen als door jullie feest (geluid) hinder wordt veroorzaakt. zo lang er gratis geschonken wordt en de drank is gekocht door mensen die dat formeel mogen, mag alles, wettelijk gezien. Ik ga er even van uit dat het feest op priveterrein (binnenshuis) plaatsvindt. Maar daar gaat het helemaal niet om. Als er iemand onder invloed naar huis fietst is dat in theorie niet jouw/jullie probleem; die persoon zo er ook voor kunnen kiezen minder/ niets te drinken, of bij jou te blijven overnachten, of te wachten tot zij/ hij weer wat nuchterder is. In theorie dus, want als jij iemand ladderzat op weg stuurt (aangenomen dat je zelf niet dronken bent) en je dat in de gaten hebt, dan heb je toch zelf ook een verantwoordelijkheid? Ik vind dat met alcohol en het drinken ervan niets mis is, mits dat met mate gebeurt en je zelf de verantwoordelijkheid neemt. s' avonds een cent -- s' morgens een vent zei men vroeger.

Natuurlijk is dit gerelateerd aan het leren omgaan met alcohol, wat ik wel een deel van iemands opvoeding vind. Ik besef dat diverse anderen hier echt anders over denken maar ik vind dat je als ouder ook moet beschouwen hoe jouw kinderen op alcohol reageren; en dat gaat niet door ze verhaaltjes voort te lezen of appelsap te laten drinken. Sla nou niet door dus ga ze geen gelegenheid geven om ladderzat te worden; maar omdat iedereen momenteel zo te hoop loopt tegen het 'af en toe eens een glaasje mee drinken' krijgen we het schakelaar effect: vanaf het moment dat het dan wel mag, slaat men totaal door. en wat is ongewenster dan dat? En hoewel ik niet weet of jouw ouders rechtstreeks iets zou zijn te verwijten denk ik wel dat ze met hun bedenkingen wel een punt hebben. Misschien kun je afspraken met ze maken over wat wel mag en wat niet mag. De voordelen daarvan:
-- meer vertrouwen tussen je ouders en jouzelf
-- de kans dat het uit de hand loopt is kleiner
-- hulp van je ouders, voor het geval je die mocht willen vragen
-- bewondering van je vrienden, omdat je er samen met je ouders uit komt

Zelf ben ik vader van 2 kinderen die ook best het een en ander geexperimenteerd hebben; mooi toch, zo lang het de goede kant op blijft gaan. Daar heb je als ouder veel invloed op; maar ouders moeten het voor hun kinderen ook een beetje leuk maken. waarom hebben ze anders ooit kinderen gewild, toch niet om ze eens lekker te pesten hoop ik?

Toegevoegd na 1 minuut:
1e alinea einde voor cent lees vent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing