Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand gebruikt mijn (unieke) ontwerp. Wat te doen?

Per toeval ben ik erachter gekomen dat een winkel in een aangrenzend dorp artikelen verkoopt waarop ze een door mij (uniek) ontworpen figuur gebruiken (zonder mijn toestemming). Ik weet dat copyright bij mij ligt en dat het niet mag, maar weet niet goed welke stappen ik eventueel kan nemen tegenover de eigenaar van de winkel. Het gaat om een (klein) feestartikel waarop de door mij ontworpen figuur gedrukt is. Ik vind het belangrijk dat deze winkel het artikel uit de schappen haalt/mij compenseert, mede omdat ik zelf ook (redelijk succesvol) artikelen verkoop met dezelfde figuur. De afbeelding is uit mijn online portfolio "gejat" en 1 op 1 (onbewerkt) gebruikt. Briefje/mailtje/even bellen met eigenaar winkel snap ik, maar wil graag tips voor als dat misloopt. Ik kan uiteraard zonder problemen aantonen dat ik de figuur ontworpen heb middels bronbestanden/ontwerpbestanden in Adobe Illustrator. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De eerste en minst verstrekkende mogelijkheid is het sturen van een brief met daarin het verzoek om de inbreukmakende handelingen te staken en gestaakt te houden. Het kan zijn dat de kous hiermee af is en dat het dus niet nodig is om een gerechtelijke procedure te starten. Dit scheelt (beide partijen) een hoop geld. Bovendien kost het (laten sturen) van een dergelijke brief relatief weinig geld. Het kan helpen deze brief door een advocaat te laten sturen om te laten zien dat het u ernst is, maar u kunt ook zelf de waarschuwing doen uitgaan dat u anders rechtsmaatregelen overweegt. Denkt u er aan de brief wel aangetekend te versturen.

Mocht de waarschuwing of sommatie niet helpen, dan biedt de voorlopige voorziening in kort geding het snelst een remedie. Zo'n procedure heeft een voorlopig karakter; er kunnen geen definitieve vorderingen zoals een volledige schadevergoeding worden toegewezen. Met een voorlopige voorziening kunnen wel (toekomstige) inbreukmakende handelingen verboden worden. Doordat er niet heel uitvoerig op de zaak wordt ingegaan komt de rechter snel met een uitspraak, wat een voordeel is van een kort geding. In zeer spoedeisende gevallen kan dit zelfs binnen een paar dagen. De rechtbank kan een dwangsom aan de voorlopige voorziening verbinden om deze kracht bij te zetten.

Uiteindelijk rest dan eigenlijk alleen nog de gang naar de rechter, maar dat houdt wel een risico in. Voor beide partijen. In de regel echter blijkt dreigen stappen te overwegen vaak genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing