Iemand gebruikt mijn (unieke) ontwerp. Wat te doen?
Per toeval ben ik erachter gekomen dat een winkel in een aangrenzend dorp artikelen verkoopt waarop ze een door mij (uniek) ontworpen figuur gebruiken (zonder mijn toestemming). Ik weet dat copyright bij mij ligt en dat het niet mag, maar weet niet goed welke stappen ik eventueel kan nemen tegenover de eigenaar van de winkel. Het gaat om een (klein) feestartikel waarop de door mij ontworpen figuur gedrukt is. Ik vind het belangrijk dat deze winkel het artikel uit de schappen haalt/mij compenseert, mede omdat ik zelf ook (redelijk succesvol) artikelen verkoop met dezelfde figuur. De afbeelding is uit mijn online portfolio "gejat" en 1 op 1 (onbewerkt) gebruikt. Briefje/mailtje/even bellen met eigenaar winkel snap ik, maar wil graag tips voor als dat misloopt. Ik kan uiteraard zonder problemen aantonen dat ik de figuur ontworpen heb middels bronbestanden/ontwerpbestanden in Adobe Illustrator. Iemand tips?
Ik wil dit in eerste instantie zeker ook persoonlijk oplossen, maar wil wel alvast graag weten wat mogelijke stappen daarna kunnen zijn. Naar de rechter is uiteraard het laatste wat ik wil ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.