Moet ik in ons geval de dierenarts rekening betalen voor telefonisch consult?
Beste (slimme) mensen,
Bij onze kitten zijn hartklachten geconstateerd. Hierdoor hebben wij een periode veel aan de telefoon gezeten met onze eigen dierenarts. Echter net als met kiespijn, treden problemen altijd in het weekend of s'avonds op.
Net wanneer de dierenarts gesloten is.
Nu kan men voor spoedvragen terecht bij de 1e hulp. De 1e hulp verbind je dan door met een willekeurig dierenkliniek die deze nacht/weekend dienst draait. Voor dat ik dit keer belde werd mij inderdaad verteld dat een dierenarts voor telefonisch consult kosten in rekening kon brengen, maar dit zelf aan zou geven. De dierenkliniek voorheen heeft dit niet gedaan.
Echter bel ik 18/10/2014 met een dringende vraag naar de eerste hulp waarna ik werd doorverbonden naar dienst betreffende (wederom vreemde) kliniek. De kliniek belde mij terug en wees mij niet alvorens op het feit dat het telefonische gesprek een prijskaartje had. Het gesprek duurde dan ook niet langer dan 2 minuten (inclusief wachten op de telefoniste omdat er bezoekers binnen kwamen) en zonder echt nuttige informatie. Affijn...
Tot verbazing krijg ik vandaag 23 oktober een factuur binnen van €17,50!!!
Naast het feit dat deze factuur gedateerd is op 18 oktober, met een conditie van betalen binnen 10 dagen, is mij nooit alvorens noch achteraf verteld over deze kosten.
U raad het al.....Is dit factuur rechtsgeldig?
Als er kosten aan KUNNEN worden verbonden, dan moet men hier toch nog steeds van op de hoogte worden gebracht?
Ik raad maar, maar zou het kunnen zijn dat je met algemene vragen belde waar je ook mee bij je eigen dierenarts terecht had gekund, de volgende ochtend? Hopelijk valt het mee met je kitten, en groeit hij of zij er nog overheen.
Ik verwacht niet dat een dierenarts vrijwillig op zijn post zit.
Wel dat als ik vraag aan de 1e hulp hoeveel zo'n consult ongeveer kost, er word geantwoord dat de dierenarts dit zelf hoort aan te geven en hierin in het begin van het gesprek over moet inlichten... Ging ik er van uit dat er inderdaad (zoals die keren ervoor) niets voor betaald hoefde te worden. Alles voor katlief. Die 17,50 is niets vergeleken met de echo's, operaties en noem het maar op. Rieneke... Dit betrof een spoedgeval. Waar het mij om gaat is dat ik niet ingelicht ben. Bovendien come on! 17,50 voor 2 minuten zeer slordig telefoongesprek? Daarom zoek ik ook naar een Juridisch antwoord... Kan/mag niet zomaar?
Maar volgens mij mogen ze het wel in rekening brengen.
Je zou een klacht kunnen indienen?
Zo kan ik als ondernemer ook wel met facturen gaan smijten.
Maar ik heb het antwoord al op mijn vraag zelf gevonden :) zal hem hier straks met bronnen plaatsen.
Artikel 2.B http://www.wetboek-online.nl/wet/Prijzenwet.html Daarom zijn er ook dus van die "Dit gesprek kost 50 cent per minuut" introducties. In de 'Warenwet' is de verplichting tot aanduiding hier en daar nog eens
terug te vinden. http://www.wetboek-online.nl/wet/Warenwet.html Nu weet ik eerlijk gezegd nog niet mijn antwoord. Maar uit de bronnen verneem ik dat prijsaanduiding wel daadwerkelijk verplicht is.
Zoals ook bij mijn vorige kat, die gecasteerd zou worden, bleek dat zijn klokken niet volledig uithingen. Castratie moest daarom per operatie.
Voor dat zij deze startte hebben zij eerst telefonisch gevraagd op akkoord ivm prijs. Lees toevallig dat ook dit niet overal gebeurd. Ook bij de universiteit in Utrecht, werd ons stap voor stap verteld wat de echo, lab onderzoek en consult zou kosten alvorens uitvoering.
Zelfde kleine dingetjes als verdoving, werd ons eerst akkoord gevraagd ivm prijs. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre een 2 minuut durende telefoongesprek, daadwerkelijk een consult betreft?
dat is nou juist het punt dat ik eerder wilde maken. Wordt er al gerekend vanaf het moment dat men de hoorn opneemt? Passender zou zijn om een betaling te vragen voor ieder goed/correct afgehandelde vraag. Weet een ervaren iemand de vraag sneller op te lossen dan een minder ervaren iemand, dan heeft de eerste meer winst per dag. Terwijl als je een half uur met iemand aan de telefoon zit en zelf ook amper hulp of ondersteuning biedt, maar je wel later een factuur stuurt van 200 euro, dan zou dat volkomen onterecht zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.