Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

schade bij aanrijding in ander land, welke regels gelden er?

Ik heb een aanrijding gehad in het buitenland. De tegenpartij is schuldig. De aanrijding vond plaats in Oostenrijk, de veroorzaker is Duits en ook bij een Duitse verzekeraar verzekerd.

Nu krijg ik de mededeling dat ". Indien de schade niet wordt gerepareerd, zal de schade exclusief BTW worden uitgekeerd (dit i.v.m. Oostenrijks recht)."

Graag zou ik willen weten wat het Oostenrijks recht hier mee te maken heeft? De tegenpartij is Duits en ook bij een Duitse verzekeraar verzekerd.

Toegevoegd na 6 minuten:
..en ik ben Nederlands en bij een Nederlandse verzekeraar verzekerd...

Toegevoegd na 1 dag:
Het mysterie is opgelost. Er stond een fout in de brief, "Oostenrijks" moets "Duits" zijn. Is Oostenrijk krijg je zelf helemaal niets betaald voor je alles gerepareerd hebt, het inhouden van btw doen ze in Duitsland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

"De aanrijding vond plaats in Oostenrijk"

Staat er al in de vraag, is ook meteen het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een internationale kwestie (uzelf komt uit Nederland, tegenpartij afkomstig uit Duitsland, terwijl de aanrijding in Oostenrijk plaatsvindt), dus geldt het internationaal privaatrecht. Dat is wat anders dan het Oostenrijkse of Duitse recht, maar het recht dat in Europese landen onderling geldt wanneer er sprake is van een grensoverschrijdend aspect, zoals hiervoor genoemd.
Als u naast uw gewone WA-verzekering ook voor rechtsbijstand bent verzekerd, dan zullen zij dat in principe voor u regelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing