Is het huisvredebreuk om een huis binnen te gaan als je van de eigenaar een sleutel hebt gehad?
Ik heb van een vriendin de sleutel van haar huis gehad.
Ze heeft er niet bij gezegd wanneer ik wel en niet haar huis in mag. Maar we kennen elkaar goed genoeg om te weten wat je wel en niet kan doen.
Er zijn dus geen afspraken gemaakt.
Als ik nu gewoon haar huis binnen ga zonder haar te informeren. Is dat dan huisvredebreuk?
In het wvs word huisvredebreuk beschreven als:
"Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie."
Maar wanneer is het wederrechtelijk?
wederrechtelijk hoeft aan de andere kant ook niet te betekenen dat je geen sleutel hebt en bv. inbreekt. een verhuurder mag bv. niet zomaar binnen komen ook al heeft hij een sleutel. dat is wetgeving. doet hij dat wel, dan is dat wederrechtelijk.
maar als je tussen vrienden een sleutel doorgeeft bestaat daar m.i; geen wetgeving over. je kan eventueel een contract hebben waarin staat wanneer je het huis mag betreden en wanneer niet (bv. enkel sleutel gebruiken bij (vermoeden van) noodsituaties, of bij "expliciete vraag" (bv. jullie komen overeen dat jij de kat verzorgt telkens ze weg is).
en natuurlijk ga je ook het private leven van je vriendin respecteren. als zij ligt de vrijen ga je niet even de slaapkamer binnen om te vragen of je een rol toiletpapier kan lenen.
"huisvredebreuk" komt in het gros van de gevallen na een klacht. er moet al
-een wettelijke basis zijn,
-of een gerechtelijke uitspraak (zoals soms gebeurt bij (feitelijke) scheidingen, waarbij één van de echtgenoten de toegang tot de voormalige gezamenlijke woning kan geweigerd worden nav bv. geweldpleging),
-of het doelbewust overschrijden van schriftelijke afspraken voordat een rechter dit zal inroepen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.