Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ben ik strafbaar als ik niet geïnformeerd ben over de regels maar de regels wel geschonden heb?

bijvoorbeeld : als je op een bedrijf iets verkeerds doet maar je hebt de regels niet ontvangen en het is nergens te vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

ja, want je hebt het toch gedaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, volgens de Rooms-katholieke kerk kan men onwetend niet zondigen.

Dat heb ik vroeger in de catechismus les geleerd.
Het betreft natuurlijk zaken die de "zondaar" niet kan weten.
Als je bijvoorbeeld op een bedrijf een kraan van een opslagtank open draait en het product stroomt over de vloer, dan is het (ook zonder geïnformeerd te zijn over de regels) dat dit niet kan/mag.
10 jaar geleden
Ik heb vandaag nog arbo gehad en daar heb ik het volgende geleerd.
Als je een over toedeling begaat en je bent niet op de hoogte gesteld door de werkgever en er is ook geen mogelijkheid dat je dit zou weten is het bedrijf 100% aansprakelijk en niet jij.
Hier mee bedoel ik dat de regels jou niet verteld zijn gegeven zijn jij dus ook nergens voor getekend hebt dat je ze gelezen hebt en ze ook niet ereplaatsen aan wazig zijn dan ben je dus niet aansprakelijk.
Mogelijk dit wel het geval zijn dan mag het bedrijf 60% van de boeten op jou verhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak wordt je geacht de regels te kennen, en als die je niet vertstrekt zijn hoor je er om te vragen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit ergens gewerkt waar je ergens in de eerste week niet een of andere dikke map voor je krijgt met daarin alle regels - waarvan de meeste overigens voor zich spreken - waar je je krabbeltje onder moet zetten, of in elk geval een foldertje of een rondleiding of een lijstr aan de muur van de kantine.

Dan zijn er regels die zo voor zich spreken dat je je niet achter onwetendheid kunt verschuilen. Van het meenemen van kantooreigendommen tot het betreden van werkruimtes zonder veilige kleding en bedienen van apparaten waartoe je niet bevoegd bent of alcohol drinken op het werk of een boek lezen op een rustig moment achter de kassa.

Het hangt er dus ook een beetje van af wat je precies hebt uitgevreten en hoe ernstig of potentieel schadelijk de overtreding is. Als je bijvorbeeld met warm weer in een topje bent gekomen en je blijkt alleen bedekte schouders te mogen hebben. Daar zul je je baan niet over verliezen ; dat weet je dan gewoon voortaan.

Ben je echt op geen enkele manier op de hoogte gesteld , daar ook geen gelegenheid toe gehad of gekregen , en was het niet iets dat overduidelijk voor zichzelf sprak, dan treft jou geen blaam. Maar de volgende keer dan wel oppassen. Was het iets dat elk normaal denkend mens had kunnen weten of is er wel degelijk ooit melding van gemaakt, of heb je verzuimd je op de hoogte te stellen, dan ga je niet zomaar vrijuit.
Maar ook dan zullen eventuele maatregelen van de ernst van de overtreding afhangen. In de regel volstaat een waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing