Kan ik van MBO-4 terug naar VMBO om betere cijfers te halen voor HAVO?
Hallo mensen,
Ik ben deze zomer geslaagd voor mijn VMBO-TL examen zonder al te veel moeite. Dit was de dag zelf erg leuk nieuws. Maar de tijd die volgde was minder leuk. Ik moest met spoed een opleiding kiezen en heb toen voor de éen of andere reden gekozen voor Analist. Dit is een hel. Het is het tegenovergestelde van wat bij mij past. Andere persoonlijke dingen spelen ook een rol maar dat ter zeide, is het volgens de wet mogelijk om van mijn MBO4 opleiding terug naar het vmbo te gaan? Ik heb nooit wat gedaan voor mijn VMBO en wil laten zien dat ik het kan. Ik wil graag naar HAVO maar daarvoor waren mijn cijfers net te laag. Met alle respect hoor ik graag alleen wettelijke feiten.
Mvg,
Koen
Ik ken je situatie niet maar begrijp dat je gemiddelde eindexamen- of schoolexamencijfer onder het gemiddelde van 6,8 ligt.
Los van het eindexamencijfer van 6,8 mag iedere havo nog toelatingseisen stellen.
Iedere leerling dient zich al vóór het eindexamen aan te melden bij het MBO want ander is men bij een afwijzing voor Havo, ook daar te laat.
Dit zijn "wettelijke" feiten.
Een gefundeerd antwoord geven blijft moeilijk, de leeftijd van vragensteller en de eindcijferlijst incl. vakken zijn onbekend. Wat wel naar voren komt is dat er iets heel erg mis is gegaan ("Ik heb nooit wat gedaan voor mijn VMBO" en een onderzoek of de opleiding bij de leerling past schijnt niet plaatsgevonden te hebben). Met spoed een opleiding kiezen na het eindexamen is ongebruikelijk. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-staatsexamen.html Een eenmaal afgegeven cijferlijst bij een diploma wordt in ieder geval niet opengebroken. Men kan een nieuw diploma halen met hetzelfde profiel, maar dan moeten alle vakken opnieuw afgelegd worden. Een nieuw diploma halen met een ander profiel kan ook. De overige vakken met de bijbehorende cijfers worden dan meegenomen als vrijstelling van rechtswege. Vervolgens doet kan men staatsexamen doen voor de resterende vakken die nodig zijn voor het andere profiel.
Dit was een antwoord aan een VWO'er, of het voor VMBO-TL geldt weet ik niet. @K0033N, Probeer de vraag te stellen via:
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},decision_tree=ref(start),t=startup
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.