Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik van MBO-4 terug naar VMBO om betere cijfers te halen voor HAVO?

Hallo mensen,

Ik ben deze zomer geslaagd voor mijn VMBO-TL examen zonder al te veel moeite. Dit was de dag zelf erg leuk nieuws. Maar de tijd die volgde was minder leuk. Ik moest met spoed een opleiding kiezen en heb toen voor de éen of andere reden gekozen voor Analist. Dit is een hel. Het is het tegenovergestelde van wat bij mij past. Andere persoonlijke dingen spelen ook een rol maar dat ter zeide, is het volgens de wet mogelijk om van mijn MBO4 opleiding terug naar het vmbo te gaan? Ik heb nooit wat gedaan voor mijn VMBO en wil laten zien dat ik het kan. Ik wil graag naar HAVO maar daarvoor waren mijn cijfers net te laag. Met alle respect hoor ik graag alleen wettelijke feiten.

Mvg,

Koen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Koen, nee dat kan niet. Maar wat wel kan is dat je havo in twee jaar doet omdat je dus al een vmbo diploma hebt. Ik ken mensen die van vmbo naar vwo zijn geklommen. Je kan gewoon bij een Roc informeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je was gezakt in het eindexamenjaar van het VMBO had je het jaar daarop een nieuwe poging kunnen wagen om betere cijfers te halen. Als de regels niet veranderd zijn, krijgt een middelbare school niet de volledige kosten vergoed voor zo´n gezakte leerling dus blij zijn ze er niet mee als dat gebeurt.

Nu ben je geslaagd en wil je in feite het examenjaar VMBO overdoen om betere cijfers te halen om zodoende naar de Havo te kunnen.

Dit kan alleen als de school het goed vindt. Ik heb echter geen wet gevonden die een school subsidieert om een al geslaagde leerling nog een jaar te laten ´meedraaien´ om ´m de gelegenheid te geven betere cijfers te halen. Als de school hiermee al akkoord gaat (vrijwel zeker doet de school dat niet) dan is het alleen uit sympathie voor jou, ze krijgen er geen cent voor.
Computoon
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing