Mag de overheid de eigen bijdrage voor zorg zonder verblijf c.a. voor gepensioneerden hoger stellen dan voor niet-gepensioneerden?
Het gaat erom, of het juridisch mag. Ik moet in beginsel sinds mijn pensionering bijna het dubbele bedrag betalen aan eigen zorgbijdrage dan voorheen. De opgegeven reden is, dat men sinds pensionering minder belasting hoeft te betalen. Kennelijk gaat de regering er van uit, dat men dan meer netto in het "handje" krijgt. Maar volgens mij is het vrijwel altijd zo, dan men na pensionering netto minder krijgt dan voorheen. Dus als de overheid iets wil, dan moeten ze naar het totale inkomensplaatje kijken. Nu meet de overheid met 2 maten. Is dat niet in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur of iets dergelijks, waar een rechter een uitspraak over kan doen, bijvoorbeeld met het gelijkheidsbeginsel?
Het is wel zo, dan men vermindering kan aanvragen als men jaarlijks meer dan 2500 euro minder verdient dan voorheen. Maar dat doet niets af aan het meten met twee maten.
http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bring2Mind/DMX/Download.aspx?EntryId=3796
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.