Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je in de bijstand komen als je preferente schulden hebt?

Ik heb binnenkort een gesprek voor een aanvullende bijstand. Nu moet ik alle schulden die ik heb meenemen. Ik weet dat als je een schuldsanering aanvraagt, deze wordt afgewezen als je preferente schulden hebt. Geldt dat voor in de bijstand ook? Het gaat om een verkeersovertreding.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Preferente schulden zijn het probleem niet bij de schuldsanering. De Belastingdienst is ook een preferente schuldeiser, en een onverwachte naheffing of het moeten terugbetalen van toeslagen is vaak één van de redenen waardoor mensen in de problemen komen. Boetes of andere schulden die niet 'ter goeder trouw' zijn ontstaan, kunnen voor bepaalde schuldtrajecten wél een probleem zijn. Dat is omdat je een boete over het algemeen had kunnen voorkomen door geen regels te overtreden.

Voor de Bijstand maakt dat alles weinig uit: je hebt recht op Bijstand wanneer je - eventueel samen met een partner - een inkomen hebt dat onder het sociaal minimum ligt, en je ook geen eigen vermogen hebt. Wanneer je dan voldoet aan alle verplichtingen (beschikbaar zijn voor werk, voldoende solliciteren, passend werk aanvaarden) kom je in aanmerking voor een uitkering die aanvult tot het voor jou geldende sociaal minimum. Bijstand is een vangnet, zodat de reden waarom je Bijstand aanvraagt anders wordt beoordeeld dan wanneer je een beroep doet op een verzekering als de WW. Wanneer je niet bent uitgesloten van Bijstand (zie bron), je inkomen lager is dan het sociaal minimum, je niet teveel vermogen hebt en je je houdt aan de regels binnen de Bijstand, kom je in principe in aanmerking voor Bijstand. Ongeacht of je wel of niet schulden hebt en hoe die zijn ontstaan.

Het is bij schulden wél zo dat je geen Bijstand krijgt wanneer je door bijvoorbeeld loonbeslag of andere beslaglegging praktisch gezien onder de bijstandsnorm komt, terwijl je inkomen zónder dat beslag hoog genoeg zou zijn. Het gaat dus echt om de inkomsten die je op papier hebt, zoals bekend bij de belastingdienst. Wanneer dát inkomen lager is dan het sociaal minimum, kun je recht hebben op een aanvulling vanuit de Bijstand. Dat jij van je uitkering ook nog schulden moet afbetalen zal moeilijk worden, maar is geen reden om daarvan te worden uitgesloten.

Iedereen die Bijstand aanvraagt, moet trouwens laten zien wat hij aan inkomsten heeft gehad de afgelopen tijd, en vaak moeten er ook rekeningafschriften overlegd worden. Ik neem aan dat dat ook de reden is dat ze inzicht willen in je schulden. Daarnaast willen ze misschien beoordelen of er andere hulp nodig is, zoals budgethulp of gemeentelijke schuldhulpverlening.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een verkeersboete kan ook een probleem zijn bij schuldhulp omdat het CJIB geen betaaltermijnen accepteert. Maar preferent zijn op zich betekent alleen dat de schuld als eerste afgelost moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing