Hoe kan ik de achternaam van mijn dochter wijzigen?
Ik heb een dochter van bijna 12 jaar. Toen ze 4 was zijn haar moeder en ik uit elkaar gegaan. Nu is het eindelijk zover dat mijn dochter mijn achternaam mag krijgen van mijn ex. Alleen zit ik met een probleem. Je moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Het ouderlijke gezag heb ik sinds kort. Maar de hoofdvoorwaarde is de verplichte verzorgingstermijn. Sinds dat het uit was hebben ik en mijn ex nooit samen gewoond. We hadden afgesproken dat ze in de weekenden bij mij zou zijn en door de weeks bij haar. De vakanties is ze ook altijd bij mij. Maar nu ben ik bang dat het niet gaat lukken om de achternaam te wijzigen. Indien er geen sprake is geweest van een huwelijk of geregistreerd partnerschap met de ouder van uw kind, dan geldt voor de berekening van de verzorgingstermijn de datum waarop de samenwoning in de Gemeentelijke Basisadministratie is beëindigd. Is er een mogelijkheid om de achternaam te wijzigen? moet ze alsnog bij mij worden ingeschreven en dan na 3 jaar weer opnieuw aanvragen? Ik hoop dat er iemand mij duidelijk antwoord kan geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.