Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met de erfgrens in de tuin? (koopwoning)

Mijn man en ik hebben net een nieuwbouw woning gekocht. In de achtertuin zit nog geen schutting of afscheiding. Er staan alleen twee paaltjes die de erfgrens aangeven.

Onze buren willen een open schutting plaatsen en daar dan een klimop in laten groeien. Wij willen absoluut geen klimop in de tuin hebben. Die dingen maken alles kapot.

Probleem: Wij hebben op moment geen budget voor het plaatsen van een afscheiding. Dus de buren hebben eerste keus.

Nu heb ik gehoord dat ze niet binnen 30cm van de erfgrens een afscheiding of planten mogen plaatsen. Klopt dit?

Want in dat geval zetten wij volgend jaar wel een eigen schutting neer op ons eigen stuk.

De buren zeggen zelf ook. "Als wij alles moeten betalen kiezen wij wat er komt" en daar ben ik het mee eens. Maar niet op onze grond.

10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is toch doodjammer om 50 cm uit de erfgrens te blijven. Dan mis je op de breedte van de hele tuin één meter als je een tussenwoning hebt. Als je een heg zet ga je op den duur ook een hele meter in je tuinbreedte verliezen als je het aan beide kanten doet.

De oplossing van de buren is prachtig. Natuurlijk groen, dat twee maal per jaar geknipt wordt en zo niet overwoekert of kapot maakt. Zo'n schutting neemt hooguit 15 cm van je tuin af, maar blijft een brok natuur waar bloeiende struiken prachtig tegen uitkomen.

Een houten schutting veroordeelt je om vroegtijdig in een kist te leven.

Wij hebben alle voors en tegens met de buren besproken en gekozen voor de open schutting met de fijne klimop. Er bestaan ook vele soorten in klimop en daar kan een goede tuinman/tuincentrum je over informeren.

En als je pas met allen in een nieuwbouwwijk komt wonen, start dan zonder gekrakeel, want levensvreugde bestaat ook uit een goede verstandhouding met de buurt.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing