Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de gevolgen voor het meerijden met iemand die onverzekerd en zonder rijbewijs rondrijd?

Een kennis van mij rijd rond in auto's van vrienden, hij heeft geen rijbewijs en rijdt onverzkerd rond, hij heeft geen enkele verzekering ook geen ziektekosten verzekering o.i.d.
Wat zijn de gevolgen als een van mijn vrienden bij hem in de auto stapt en mijn kennis een ongeluk krijgt?
Zowel voor de bestuurder van de auto als voor de inzittende.
Alle inzittende zijn op de hoogte van de afwezigheid van een rijbewijs en verzekering.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In het strafrecht treft de passagier geen enkele blaam. Anders dan het risico dat je verder moet lopen na een staandehouding door de politie omdat de auto in beslaggenomen kan worden. De bestuurder zal een boete krijgen voor het rijden zonder verzekering (590 euro eerste keer) en rijbewijs (370 euro eerste keer). Deze boetes lopen snel op als hij vaker gepakt wordt. Voor rijden zonder rijbewijs staat voor de derde keer al een gevangenisstraf van minimaal 15 dagen als standaard strafeis.

Na een ongeval wordt het lastiger. Dat kan tot hele lange juridische procedures leiden wie verantwoordelijk is voor welke schade. De bestuurder zal een deel van de schade van de passagiers aan eigen risico kunnen wijten omdat die willens en wetens bij iemand in de wagen stapten die niet in het bezit is van een geldig rijbewijs.
De bestuurder heeft pas echt een probleem, want die draait voor alle schade op aan zichzelf en aan de ander. Dat kan, zeker in het geval van letselschade, tot in de vele tienduizenden of honderdduizenden euro's lopen. De bestuurder is dan nog steeds aan het afbetalen tegen de tijd dat hij met pensioen gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing