Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je spiritus verkopen aan kinderen?

Ik werk in de lokale supermarkt, hier worden ook flessen spiritus verkocht.
Er kwam laatst een meisje, ik schat zo'n zes jaar oud, alleen bij mij aan de kassa met een fles spiritus. Na het even na te hebben gevraagd aan de leidinggevende werd de fles meegegeven. Alhoewel de manager er zelf ook niet helemaal zeker van was. Heeft iemand een idee wat de regeling rond (huishoud)chemicaliën en kinderen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Er bestaan verschillende soorten spiritus, maar wat men in de supermarkt koopt is meestal brandspiritus 85%. Deze spiritus bestaat voor 85% uit alcohol. De spiritus mag dus niet verkocht worden aan een minderjarige.

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn conclusie hierboven is te streng en bij nadere beschouwing geen goede interpretatie van de wet. Net als supermarkten die aan een moeder met een medewinkelend kind van 12 jaar geen fles wijn willen meegeven. Het is weer een andere zaak als een moeder met een minderjarige bijvoorbeeld 16-jarige zoon 2 kratten bier en wat flessen wijn inslaat met de duidelijke bedoeling deze door te geven aan de zoon bijvoorbeeld voor een feestje.

Een kind van 6 zal de fles spiritus niet als drank opdrinken. (let op: een peutertje misschien wel) Omdat in Nederland giftige stoffen aan spiritus worden toegevoegd (methylalcohol of methanol)
hoeft er geen accijns op alcohol te worden betaald. Ook verdunnen van de spiritus helpt niet om de drank 'drinkbaar' te maken. Het drinken van spiritus blijft levensgevaarlijk en kan de dood veroorzaken. Zie: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/2251718/2007/04/27/Vier-Polen-dood-door-drinken-spiritus.dhtml

Nadere conclusie: hoewel spiritus 85% alcohol bevat heeft de winkeleigenaar hier goed gehandeld. Alcohol mag niet verkocht worden aan minderjarigen als deze voor consumptie wordt gebruikt. In de wet wordt gesproken over dranken. Niet over alcoholhoudende producten. Spiritus als product zou dus door een kind gekocht kunnen worden. (ondanks 85% alcohol)
fisbel
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing