Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is ergens wonen en je daar niet inschrijven illegaal? Welke risico's zijn daar aan verbonden?

De situatie is als volgt:

Ik deel een appartement met een huisgenoot, maar geen van ons beiden staat ingeschreven op dat adres. Het huis staat namelijk nog altijd op naam van een kennis van mijn huisgenoot, die niet van de woning af wilt.

Mijn huisgenoot woont er al een paar jaar zonder problemen, en ik sinds een aantal maanden. Wij staan allebei dus nog ingeschreven bij onze ouders.

Ik snap dat de kennis van mijn huisgenoot het 'foutste' is in deze situatie, omdat hij ons illegaal in een huis laat wonen dat op zijn naam staat. Echter wil ik graag weten, welke risico's er voor mij aan verbonden zijn en of ik erdoor in de problemen kan komen mocht iemand bijvoorbeeld "de boel verraden". Een ander scenario dat in mij opkomt, wat er gebeurt in geval van een brand of andere calamiteit.. Ik neem aan dat mijn spullen niet verzekerd zijn?

Als iemand voor mij een overzicht kan schetsen van alle risico's die er aan verbonden zijn, heel graag! Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 37 minuten:
Nieuwe vraag toegevoegd:

Ik heb nog een vraag die eigenlijk wel gerelateerd is: Ik woon nu zo’n 10 KM verder van mijn werk dan wanneer ik bij mijn ouders zou wonen. Dat zou mijn normaliter dus recht geven op reiskostenvergoeding. Weet iemand het volgende:

Als ik een adreswijziging doorvoer bij mijn werkgever, word dat dan gecontroleerd? Het is namelijk toch best wel een behoorlijk bedrag dat ik nu misloop. (175 KM x 0,19 cent per week).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nog een punt, je betaald waarschijnlijk ook geen gemeentelijke, waterschaps- en provinciale heffingen/belastingen (of een te laag bedrag). Voor de instanties woont er iemand anders en zijn alle heffingen/belastingen op dat huishouden afgestemd.

Als de eigenlijke huurder er alleen woonde betaald hij/jullie voor een 1-persoonshuishouden terwijl het eigenlijk een meerpersoonshuishouden is. Als dat uit komt dan lopen jullie het risico dat je alsnog de eigenlijke heffingen moet betalen waarbij je kans loopt dat dat over meerdere jaren wordt aangeslagen (waarbij je dan mag/moet bewijzen dat je er nog niet zo lang woont) en krijg je standaard 100% boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je je niet binnen vijf dagen na je verhuizing inschrijft in de gemeente waar je gaat wonen (met het juiste adres), dan riskeer je een boete van € 350,-.

Toegevoegd na 8 minuten:
Correctie: de bron http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente.html vermeldt een bedrag van € 325,-.
Antoni
10 jaar geleden
Het is in ieder geval wel strafbaar.
Als uw adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) niet juist zijn, heeft dat gevolgen voor uw contacten met de overheid. U ontvangt post van de overheid namelijk op het adres waarop u ingeschreven staat. De gegevens worden ook gebruikt door landelijke instanties zoals de belastingdienst, pensioenfondsen of – bij een uitkering – de Sociale Verzekeringsbank.

De gemeente bepaalt op basis van uw inschrijving of en waar u mag stemmen, of u recht hebt op huurtoeslag of op een parkeervergunning.

U bent strafbaar als u uzelf inschrijft op een ander adres dan waar u woont. U kunt huisbezoek krijgen en als u niet getraceerd kunt worden, wordt u uitgeschreven als “vertrokken met onbekende bestemming”. Uw recht op bepaalde vergunningen, toeslagen, uitkeringen en studiefinanciering vervalt en u kunt deze voorzieningen niet opnieuw aanvragen. Ook kunt u geen producten van de gemeente aanvragen, zoals bijvoorbeeld een identiteitskaart of paspoort, een rijbewijs, uittreksels en aktes.

Nu zal dat allemaal niet zo'n probleem opleveren, tenzij je geen contact meer hebt met je ouders, zij kunnen je op de hoogte stellen als er naar je gevraagd wordt, of als er post voor je is, ook kun je je paspoort en dergelijke in je oude woonplaats (gemeente) aanvragen en ophalen.

Maar je doet je ouders hiermee waarschijnlijk ook te kort, als zij een huurhuis hebben, dan krijgen ze mogelijk door jou geen of minder huurtoeslag meer.

Volgens de algemene regel moet je je binnen 5 dagen ingeschreven hebben op je nieuwe adres, waarmee je oude adres automatisch vervalt.
Om je in te schrijven heb je wel toestemming van de hoofdhuurder/eigenaar van de woning nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling op Antoni en Crea:
Je spullen zijn inderdaad niet verzekerd. De officiele huurder heeft een inboedelverzekering (of niet) voor zijn eigen spullen. Heb je de onderhuur officieel geregeld (met contract, inschrijving, toestemming eigenaar etc.) dan kun je zelf een inboedelverzekering voor je spullen afsluiten.
Je hebt ook geen huurbescherming. Wordt de situatie ontdekt dan kan de eigenaar het huurcontract met de officiele huurder opzeggen. Jij en je vriend moeten er dan uit.
Nog een doemscenario: de officiele huurder heeft schulden, reageert niet op aanmaningen. Op een dag staat de deurwaarder bij jou voor de deur. Je hebt dan geen enkel bewijs dat het jouw spullen zijn en niet die van de officiele huurder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een grotere kans op problemen heb je als je met je verhuurder onmin zou krijgen.
Als die je weg wil hebben heb je geen poot om op te staan zonder contract en ook niet met een contract omdat je er niet officieel woont.
Verder hoeft niemand erachter te komen dat je daar woont, of je verhuurder zou je moeten chanteren. En over de reiskostenvergoeding, je nieuwe adres kun je beter niet doorgeven aan je werkgever aangezien de belasting er dan ook achter komt en aangezien deze aan de gemeente gekoppeld is lijkt me dat niet verstandig.
Bovendien is de werkgever niet verplicht die extra reiskosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing