Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Valt de handelwijze van sommige winkeliers onder eigenrichting (zie toelichting)?

Een definitie van eigenrichting, afkomstig van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenrichting is:

"Eigenrichting is het eigenhandig vereffenen van een al dan niet vermeend geschil in het civiele recht en in strafrechtelijke kwesties bestraffen of mores leren van (vermeende) daders van misdrijven zonder dat hier een (straf)rechterlijke procedure aan te pas komt."

Waar komt mijn vraag vandaan? Welnu het volgende is het geval, ik was in een winkel waar een bordje hing. Op dat bordje stond vermeld dat een winkeldief € 151,00 in rekening gebracht zal worden wegens overlast en oponthoud.

Voor de inning van dergelijke bedragen bestaat een stichting, hun website staat op: http://www.overlastdonatie.nl/index.html

Hier volgen drie citaten:

"Een winkeldiefstal kost de winkelier gemiddeld €151,- aan oponthoud en overlast."

"Zodra u een winkeldief heeft aangehouden, schakelt u de politie in. U vult het aangifteformulier voor de politie en het OverlastDonatie formulier in terwijl u op de politie wacht."

"U krijgt in dat geval € 90,- bijgeschreven op uw rekening en € 35,- gaat naar het fonds OverlastDonatie. Hiermee worden collectieve zaken in het winkelcentrum bekostigd. SODA houdt voor haar bemoeienis € 26,- in."

De vraag lijkt me duidelijk, is dit eigenrichting?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Lijkt me duidelijk van wel,afgezien van het feit,of het wel mag van de wetgever. Daarbij,als de dief weigert te betalen heb je volgens mij geen poot om op te staan. Alleen als de rechter(als het zo ver komt) hem onder meer tot het betalen an die 151 euro veroordeelt. Maar eerlijk gezegd,zie ik dat niet zitten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dit is geen eigenrichting. Het is eerder een voorstel om de zaak op te lossen. Er is geen overeenkomst tussen de dief en de stichting. De dief kan een overeenkomst sluiten of niet. De winkelier kan zich ook in een strafproces voegen als benadeelde partij en dan een schadevergoeding eisen. Een bedrag van € 151,- lijkt mij een goede deal voor de dief, vooral als hij daarmee nog strafvervolging zou kunnen ontlopen. Voor de maatschappij is het beter dat de dief wordt veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee eigenrichting is het bestraffen op eigen gezag,dit is een regeling waarbij er een voorstel tot afkoop van schade word gedaan al dan niet te laten door de dief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing