Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Winkelverbod zonder aanmerking met politie, kan dit?

Ik heb een winkel verbod gekregen voor een jaar. De manager van de winkel had mij apart genomen nadat hij mij betrapt had met twee maaltijdsalades in mijn tas. Dit was nog in de winkel en ik was nog niet bij de kassa geweest. Ik had het ongezien willen terug leggen maar dat was al telaat. Dit terzijde. Er is geen politie geweest en heb geen boete gekregen. Nou heb ik begrepen dat je een schriftelijk bewijs krijgt van het verbod? Word dit opgestuurd ofzo en zo ja hoe kan dat aangezien ik alleen mijn naam heb achter gelaten en niet mijn adres? En word de politie hier over op de hoogte gebracht en krijg ik alsnog een boete?

Zover ik begrijp geldt dit verbod alleen voor de desbetreffende winkel en niet voor alle jumbo's?

Ik begrijp dat ik heel dom bezig ben geweest en ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe diep ik mijzelf in de problemen heb gewerkt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een mondeling meegedeeld winkelverbod is geldig voor die ene keer. Kom je nog een keer terug in die winkel en wil de ondernemer dat niet, dan moet de ontzegging worden herhaald en moet je daar gevolg aan geven. Of het nu mondeling of schriftelijk is: het geldt alleen voor de winkel waar het incident heeft plaatsgevonden.

Van de site van de politie (bestemd voor winkelondernemers):

"Als ondernemer kunt u het winkelverbod gebruiken. Overlastplegers of criminelen mogen dan voor een bepaalde tijd niet meer in uw winkel komen. U bepaalt als ondernemer zelf voor welke vormen van overlast of welke strafbare feiten een winkelverbod uitreikt. U mag daarbij niet discrimineren.

Een winkelverbod kunt u zowel mondeling als schriftelijk opleggen. Mondeling opleggen is vooral effectief voor het moment. De persoon kan immers terugkomen en dan moet u uw ontzegging herhalen. Wil de persoon uw winkel niet verlaten, ook niet als u erop aandringt? Dan pleegt hij of zij huisvredebreuk. Wilt u schriftelijk een winkelverbod zenden? Doe dit via een aangetekende brief of overhandig de brief direct aan de bewuste persoon. Wij raden u aan een afschrift naar het plaatselijke politiebureau te sturen ter informatie.

Het winkelverbod is maximaal een jaar geldig en geldt alleen voor de winkels waar deze is uitgereikt. Bezoekt een klant na een schriftelijk winkelverbod toch uw zaak? Dan kunt u volstaan met een duidelijk verzoek aan de klant om weg te gaan. Wil de klant niet weggaan? Dan is hij of zij schuldig aan huisvredebreuk. Meer informatie vindt u op de website van Vakcentrum (voor zelfstandige ondernemers in de detailhandel) of op de website van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel."
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer je in de winkel bent met je product in de tas, pleeg je geen diefstal. Diefstal is pas wanneer je voorbij de kassa's loopt met het product in je tas.
Hij kan je dus geen verbod geven, wanneer hij dit wel doet kun je het hoofdkantoor opbellen en de situatie uitleggen. En daarbij zeggen dat je dus onterecht voor dief bent uitgemaakt.

Winkelverbod krijgen zonder aanmerking met de politie; ja dat kan. Mits de reden gegrond is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een cliënt van mij heeft ooit een winkelverbod voor AH gekregen, net als jij zonder tussenkomst van de politie. Hij kreeg een brief thuis. Of het alleen desbetreffende AH of alle filialen betrof durf ik niet meer te zeggen. (we spreken over pak 'm 20 jaar geleden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk mag een winkel je een winkelverbod geven. Zijn betalen huur voor de grond of zijn de eigenaren van de grond. Ze hebben dus het recht om mensen te weigeren zolang het maar niet in strijd is met de (grond)wet.

Het geld wel alleen voor het desbetreffende filiaal tenzij anders vermeld. Maar dan moet je het wel erg bond maken of werkzaam zijn in de winkel en dan stelen of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een winkel, huis of supermarkt is een privaat terrein.
De eigenaar, of in dit geval de manager, heeft alle recht om de toegang tot zijn gebouw te weigeren.
Zelfs als heb je niets gedaan, of ben je de koning van nederland, kan de winkel jou de toegang weigeren.

Je vraagt of je in de problemen zit.
Nee. Zelfs al was je van plan de salades te stelen.
Zolang je het pand niet verlaten hebt ben je niet strafbaar.

Maak je verder geen zorgen over boetes of verdere gevolgen.
Je mag alleen niet meer dat winkelpand binnenkomen.
Natuurlijk kun je gewoon naar een ander pand van hun.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing