Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt illegaal downloaden niet als diefstal beschouwd?

Als ik naar een winkel en film/spel steel riskeer ik per direct een boete/taakstraf/gevangenisstraf. Waarom geld dit niet op het web terwijl hier veel meer in gaat qua geld en dat je die gene best wel makkelijk kan traceren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet dat de uploader héél soms wordt gestraft en de downloaders bijna niet, maar als iemand nu wat uit een winkel steelt en het later met mensen deelt en van de diefstal afweten ook schuldig zijn. Waarom is dit online vaak niet? Terwijl er miljarden in omgaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Omdat het geen diefstal is. Het is het overtreden van de auteurswet, welke maatschappelijk als minder ernstig wordt gezien dan diefstal. Dat is ook logisch aangezien piraterij niks met het origineel doet, diefstal wel. Als ik jouw auto steel, ben jij niet blij, als ik jouw auto kopieer deert het jouw weinig. Degene die het MOGELIJK wel deert is de autofabrikant, maar dan alleen als ik de intentie had bij hem of bij zijn collega's een auto te kopen. Nu krijgen rijke mensen net iets minder geld, in het andere geval krijgt een persoon met normale inkomsten een klap die wellicht zo groot is als zijn jaarinkomen.

Zo zie je ook dat er maar een klein percentage mensen diefstallen pleegt en een groot percentage muziek/films e.d. downloadt. Het wordt als minder moreel verwerpelijk beschouwd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Er gaat wel geld in om, maar het meeste van wat upgeload wordt is gratis te downloaden.

Toegevoegd na 22 minuten:
http://www.hansverster.nl/tag/piraterij/

Toegevoegd na 33 minuten:
Tot voor kort viel downloaden uit illegale bron(?) onder de thuiskopiewet, sinds ik geloof april is dit niet meer zo. Een CD van je buurman/bibliotheek mag je nog steeds kopiëren onder deze regeling. Daar betaal je voor elke drager en elk apparaat met geheugen voor. Ook iedereen die alles op iTunes koopt en zijn CD's /DVD's voor eigen foto's gebruikt.

Toegevoegd na 1 uur:
Dat downloaden hoewel nu dus net strafbaar, nog niet als een speerpunt door justitie wordt gezien, zal dus komen door de jarenlange goedkeuring onder de thuiskopieregeling. Iedereen kon al jaren legaal kopiëren(en nu dus nog steeds), downloaden werd daar bijgevoegd, alleen nu is de interpretatie veranderd en is downloaden opeens strafbaar. Het zou dan bijzonder zijn om de volgende dag iedereen op te sporen die dat doet. Vooral ook onwerkbaar.

Toegevoegd na 17 uur:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Downloaden voor eigen privé gebruik was tot een tijdje geleden toegestaan voor privé gebruik.
Helaas is er in 2014 per direct een download verbod door Nederland ingevoerd.
Dit verbod geld voor alles wat over auteursrechten beschikt.
Films, muziek, games, software... Alles waar je normaal gesproken voor moet betalen.

Dit verbod geld niet als de downloads door de auteur als gratis aangeboden wordt.

Overigens is de kans op vervolging als downloader te verwaarlozen.

Toegevoegd na 8 uur:
Beter uitgelegd.
Dit soort misdrijven hebben een eigen wetsreglement.
Het schenden van de copyright is opgenomen in de wetsboeken, en heeft daar een andere naam gekregen.
Diefstal is het wegnemen van enig goed wat geheel of ten dele aan een ander toebehoord met als oogmerk het zich eigen te maken.
Is er sprake van iets wegnemen? Misschien.
Behoord het geheel of ten dele aan een ander toe? Ja, auteursrechten.
Heb je als doel het gedownloade eigen te maken? Ja, voor eigen gebruik waarschijnlijk.

Al deze dingen kloppen met wat diefstal wettelijk is.
Maar omdat illegaal downloaden als een ander misdrijf in de wet is opgenomen noemen we het geen diefstal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing