Is een vereniging verplicht statuten te hebben?
Ik ben sinds twee jaar lid van een vereniging voor activiteiten. Ik en nog iemand merkt dat er volslagen willekeur is wat betreft de regels. Met de hierachie heeft het te maken of je iets wel of niet mag. Wat voor de een geldt geldt voor de ander niet.
Ik krijg de indruk dat het bestuur gebaat is met chaos en zie ook geen specificaties in de declaraties van het bestuur.
Het word in 1 bedrag op de jaarrekening gezet.
Mijn vraag is of een vereniging verplicht is statuten te hebben en of ik mag vragen naar een specificatie van de declaraties van het bestuur?
Of word dat gezien als een motie van wantrouwen en moet je gewoon blijven vertrouwen op die zogenaamde blauwe ogen?
gr van Gonna
Je moet statuten hebben
Je moet een kascommissie hebben
Je moet een bestuur hebben
Nooit vertrouwen op mooie blauwe ogen, hoe vaak hoor niet dat de penningmeester er met de kas vandoor is?
Als je als antwoord krijgt 'Vertrouw je me niet', kan je de vraag terug leggen, 'heb je iets te verbergen dan?'
Een penningmeester hoort een degelijk kasboek bij te houden met hierin duidelijk de in en uitgaven omschreven en dient bonnen te kunnen overleggen.
Als het bestuur onkosten declareert moeten deze ook zij met bonnetjes komen en moeten de noodzaak van hun declaratie kunnen aantonen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.