Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een vereniging verplicht statuten te hebben?

Ik ben sinds twee jaar lid van een vereniging voor activiteiten. Ik en nog iemand merkt dat er volslagen willekeur is wat betreft de regels. Met de hierachie heeft het te maken of je iets wel of niet mag. Wat voor de een geldt geldt voor de ander niet.

Ik krijg de indruk dat het bestuur gebaat is met chaos en zie ook geen specificaties in de declaraties van het bestuur.
Het word in 1 bedrag op de jaarrekening gezet.

Mijn vraag is of een vereniging verplicht is statuten te hebben en of ik mag vragen naar een specificatie van de declaraties van het bestuur?

Of word dat gezien als een motie van wantrouwen en moet je gewoon blijven vertrouwen op die zogenaamde blauwe ogen?

gr van Gonna

10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja, iedere vereniging moet ze hebben maar zaken als declaraties worden daarin niet genoemd. Statuten bevatten de grote lijn. Allerlei andere zaken zijn meestal uitgewerkt in een huishoudelijk reglement.

Een specificatie vragen van declaraties van het bestuur mag opgevat worden als een motie van wantrouwen, dat kan op een andere manier.. Leden kiezen zelf het bestuur en geven het bestuur daarmee het recht om te besturen binnen de randvoorwaarden van statuten en huishoudelijk reglement. De 'kas' wordt jaarlijks gecontroleerd door de kascontrolecommissie die uit de leden wordt gekozen. De 'jaarstukken' worden voorafgaand aan de jaarlijkse algemene ledenvergadering ter inzage gelegd.

Je hoeft dus niet te vertrouwen op de blauwe ogen en kunt bij meerderheid van stemmen zelfs een bestuur naar huis sturen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Recht op inzage in de onderliggende details (bonnetjes, afschriften, declaraties) heb je niet. Dat is een taak van de controlerende accountant of kascommissie. Je hebt wel recht op inzage in de jaarrekening en het jaarverslag.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, als je als vereniging door het leven wilt gaan, dan moet je aan wettelijke eisen voldoen. Zie bijgevoegde link.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_(rechtspersoon)
jc54
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing