Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag je wiet planten kweken in je huurhuis?

Je mag 5 planten thuis hebben. maar in mijn huur contract staat dat ik niks mag verbouwen in mijn huurhuis. bedoelen ze dan voor meer dan 5 planten of mag ik helemaal geen planten in mijn huis hebben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
23.7K
Antoni
10 jaar geleden
Een andere betekenis van verbouwen is bouwkundig veranderen. Wordt dat niet bedoeld in het huurcontract?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha inderdaad Antonio.
Antoni
10 jaar geleden
Baksteen01, wat staat er nu precies in het huurcontract? Wordt daarin met "verbouwen" niet gewoon "bouwkundig veranderen" bedoeld in plaats van "(planten) telen"? Een huurhuis mag je als huurder gewoonlijk niet verbouwen. Dat is dus een heel gebruikelijke regel in een huurcontract.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als in je contract staat dat je niets mag verbouwen, mag je niets verbouwen.

Dus ook geen 5 planten.

Toegevoegd na 7 uur:
Bij minder dan 5 planten wordt er Door justitie niet overgegaan tot vervolging, wel kan de woningcorporatie een verzoek tot huisuitzetting indienen. Deze wordt vaak gehonoreerd.

Google maar eens, genoeg jurisprudentie hierover.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enkele plantjes hebben valt niet onder de term "verbouwen"', dus ja, het mag.
(Lees meer...)
escape
10 jaar geleden
Om te beginnen mag je helemaal geen wiet verbouwen volgens de wet.
Als je minder dan 5 planten kweekt, word je daar (meestal) niet voor vervolgd, dat is iets anders.
Wel zullen je planten in beslag worden genomen als je betrapt wordt.

Bij 5 planten zal de wbv waarschijnlijk nie eenst in kennis gesteld worden.
Voor een wbv is meer van belang dat je geen illegale kwekerij hebt, met lampen en de hele mikmak, en eventueel ook nog illegaal stroom aftappen.
Denk ook aan het brandgevaar dat dit oplevert.

Samenvattend: nee het mag niet, maar 5 plantjes, zonder lampen en andere apparatuur, zullen je geen problemen opleveren.
(Lees meer...)
Rieneke1
10 jaar geleden
Allereerst is het kweken en oogsten van hennep nog altijd wel strafbaar, maar bij 5 planten die niet professioneel geteeld worden zal er niet actief vervolgd worden. Een politie-instap (inclusief het eventueel forceren van de deur) is wel rechtmatig, net zoals het in beslag nemen van de planten. (Artikel 3.2.1 Aanwijzing Opiumwet).

Woningcoöperaties hebben over het algemeen een zero-tolerance beleid tegenover het gebruik en vooral de teelt/fabricage van hennep of andere drugs in hun woningen. Dit brengt namelijk zeer regelmatig overlast met zich mee (dealen, ripdeals, geweldsincidenten, buurtoverlast). Om zeker te weten of het wel of niet mag kan je in de reactie het artikel kwijt en welke woningcoöperatie het is. Dan kan ik je vertellen of ik denk dat het mag of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding