Mag mijn baas mij verbieden op een openbare parkeerplaats te parkeren? En als ik daarvoor getekend heb?
Ik werk bij een supermarkt waar een grote parkeerplaats voor de deur ligt. De parkeerplaats is eigendom van de gemeente. Van onze baas mogen we niet op de parkeerplaats parkeren, dit staat in het huisregelement waar we voor getekend hebben. Mag hij dit überhaupt wel verbieden?
Ik parkeer in de wijk naast de supermarkt, en daar wonen mensen die boos zijn omdat ze geen plaats meer hebben omdat wij daar moeten parkeren van onze baas, resultaat: een paar honderd euro schade omdat mijn auto is bekrast.
Op terreinen waar de wegcode niet geldt, mag je rijden, parkeren etc... zonder hierbij de wegcode te respecteren. Meestal heb je wel interne reglementen (bv. snelheidsbeperkingen, afgebakende parkeerplaatsen voor mensen met een speciale vergunning (bv. omwille van beperking), laadzone... Maar een handelaar kan dan bv. de politie niet inroepen om een verkeersovertreding vast te stellen omdat het verkeersreglement er niet telt.
ZOals al in een antwoord staat, is het wellicht de bezorgdheid bij je baas dat, als er teveel parkeerplaatsen ingenomen worden door personeel, de klanten mogelijk geen parking hebben. Maar als het echt over een openbaar domein gaat, kan hij je er niet toe verplichten. Enkel in bepaalde gevallen en mits rechtelijke uitspraak is het mogelijk om mensen te weren uit het openbaar domein (zoals je bv. soms hebt bij geweldpleging, waarbij een dader niet meer in de buurt van het slachtoffer mag lopen, ook niet op het openbaar domein). Als het openbaar domein betreft, kan hij geen speciale parkeerplaatsen voorzien voor zijn personeel, tenzij mits overeenkomst met de gemeente. Hij kan zelfs geen bordje plaatsen met "alleen voor klanten van winkel X" zonder hiervoor toelating te hebben (en wellicht ook iets te betalen). Dus theoretisch kan het dat, als het openbaar domein is, de buurtbewoners op de parking parkeren. En dan is hij zijn parkeerplaatsen ook kwijt.
Volgens mij zou het goed zijn om met alle betrokken partijen (buurt(groep?), winkel, politie enz...) eens een bijeenkomst te beleggen om het probleem te bespreken. Dit zou ik aan je werkgever voorstellen...en dan een compromis bedenken waar iedereen zich kan achter scharen.
Gewoon zeggen "je mag me niet verbieden want ik mag hier wél parkeren" kan je natuurlijk ook doen, maar de vraag is of -zelfs als het echt om openbaar domein gaat - het de verstandhouding ten goede komt tussen jou en je baas.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.