Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn baas mij verbieden op een openbare parkeerplaats te parkeren? En als ik daarvoor getekend heb?

Ik werk bij een supermarkt waar een grote parkeerplaats voor de deur ligt. De parkeerplaats is eigendom van de gemeente. Van onze baas mogen we niet op de parkeerplaats parkeren, dit staat in het huisregelement waar we voor getekend hebben. Mag hij dit überhaupt wel verbieden?
Ik parkeer in de wijk naast de supermarkt, en daar wonen mensen die boos zijn omdat ze geen plaats meer hebben omdat wij daar moeten parkeren van onze baas, resultaat: een paar honderd euro schade omdat mijn auto is bekrast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat je er voor getekend hebt betekent niet altijd dat je je er ook aan hoeft te houden. Als in een huurcontract of arbeidscontract bepalingen staan die niet wezenlijk iets met de huur of het werk te maken hebben en ook nog in strijd zijn met bepaalde wettelijke rechten die jij hebt, dan kunnen die bepalingen "vernietigbaar" zijn, d.w.z. dat een rechter ze dus kan vernietigen. Het is natuurlijk wel de vraag of je het zo hoog wilt opspelen, want dat kan de werksfeer danig verstoren en uiteindelijk leiden tot ontslag omdat de werkverhoudingen onherstelbaar beschadigd zijn, al had jij 200% gelijk. Vraag een jurist om advies en als die bepalingen daar idd niet horen, dan kunnen jullie als gezamenlijke werknemers met werkgever en buurt een gesprek aangaan, met daarbij de goede verhoudingen in stand te houden.
Mocht er toch ooit ontslag worden gegeven door dat parkeren dan is "vernietigbaarheid" een sterke kaart in de hand van de ontslagen werknemers.
Wijsheid en voorzichtigheid zijn hier m.i. de beste uitgangspunten. Werk ze!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe kan je baas dat niet verbieden, maar als jullie dat overeen zijn gekomen, is het wel zo netjes dat jullie deze afspraak ook nakomen.
Hij zal wel zijn redenen er voor hebben.
Misschien dat je jouw ervaring met hem kan bespreken en dat jullie tot een oplossing kunnen komen. Want als jij het reglement overtreed, zal dat niet in jouw voordeel werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je ervoor getekend hebt, kan hij je aan die bepaling houden. Anders natuurlijk niet, dan kan hij het alleen vragen. Over een openbaar parkeerterrein heeft een werkgever namelijk net zoveel te vertellen als jij: niets.

Ik begrijp wel dat hij het 'eist'. De beste plaatsen bij een zaak zijn uiteraard voor de klanten want de klant is koning. Daar leeft de supermarkt van en daar pluk jij ook de vruchten van. Als klanten ver moeten lopen met hun volle karren, gaan ze wel naar een andere zaak met betere parkeermogelijkheden. Er zijn immers supermarkten genoeg. Maar als klanten weglopen, ben jij op termijn je baan ook niet meer zeker.

Kortom, leer klantgericht denken ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat de mensen in de wijk boos zijn: onterecht, want ook de parkeerplaatsen in die wijk zijn openbaar, al dan niet betaald. Niemand heeft recht op een 'eigen' parkeerplaats, tenzij het een invalidenparkeerplaats-met-bord betreft.

Toegevoegd na 8 uur:
Natuurlijk kun je proberen je werkgever beargumenteerd te vragen het reglement aan te passen. Wil hij niet, dan rest uiteindelijk de gang naar de rechter (maar dan worden de arbeidsverhoudingen grondig verstoord).
Computoon
10 jaar geleden
De "baas" kan niet verbieden dat je op een openbare parkeerplaats parkeert. Hij kan je vragen je auto elders te parkeren om de plaatsen, dicht bij de winkel, vrij te houden voor de klanten. In dat geval, als hij voorstelt om in de wijk te parkeren, moet hij ook zo sportief zijn om eventuele schade (aangericht door boze wijkbewoners) te vergoeden.
jc54
10 jaar geleden
De openbare grote parkeerplaats bij het winkelcentrum is voor de klanten en parkeren kort. En de werkgever dient voor de personeel parkeerplekken te regelen, dus een plek aan te wijzen waar de auto's voor langere tijd mogen staan.

Misschien is het een idee, dat jullie in gesprek gaan met jullie baas en met de wijkbewoners, want zakelijk parkeren in de wijk daar worden de bewoners niet vrolijk van.

Vraag bij de gemeente wat het doel is van de parkeerplaats is het voor de winkelend publiek of ook voor de werknemers van de winkels?

Bij de supermarkt waar ik gewerkt heb waren er bij de personeelsingang een aantal autoparkeerplekken en deze waren helemaal niet interessant voor de klanten want deze lag te ver weg van de klanten ingang en geen onderdeel van de grote parkeerplaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel simpel, jij parkeert daar omdat je daar moet zijn.

Stel jij gaat om 17:00 beginnen met werken, maar om 16:45 haal je nog even vlug een boodschap of moet je wat mij betreft een brief posten. Dan heb jij reden om daar te zijn, en om daar te parkeren. Dan heeft je baas er helemaal NIETS meer over te zeggen. Het is jouw keuze hoe lang jij daar je auto laat staan.

Je baas heeft er gewoon niets over te zeggen. Openbaar is openbaar, ongeacht de huisregels van de winkel. Dat kan gewoon niet. En als hij daarvoor ontslag wil geven wens ik hem veel succes. Dat lukt hem nooit, zelfs de schriftelijke waarschuwing is niet eens officieel. Dus als je er 1 krijgt weigeren deze te tekenen (dat mag jij) en het document bewaren.

En jij kan gewoon altijd zeggen, "Ik moest hier zijn, dus daarom parkeerde ik daar." en als je baas vraagt "Wat moest je doen dan?" zeg jij "Privé redenen" altijd leuk die laatste ;-)
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing