Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen als ik ben geslagen door een advocaat?

Op maandagavond liep ik op straat en volgens een man keek ik niet netjes naar hem. Vervolgens zei ik tegen hem dat hij moest weggaan en ik wou weer verder lopen. Op dat moment kwam hij aanrennen en gaf hij met heel zijn gewicht een harde 'bodycheck'. Ik viel een paar meter naar achteren. Hij kwam op mij afrennen en uit zelfverdediging gaf ik hem een duw terug. Op dat moment kreeg ik een harde klap op mijn linkerwang. Ik heb niets terug gedaan.

Nadat het 'gevecht' was afgelopen kwamen er mensen. Niemand heeft het dus gezien. Van de mensen heb ik achteraf gehoord dat hij een advocaat is. Ik heb direct aangifte gedaan. Ik heb advies gevraagd aan derden en hoorde dat er ook een bepaalde organisatie (advocaten orde) bestaat voor alle advocaten en dat ik het bij hun moet melden.

Mijn vraag, wat kan ik hiermee het beste doen? Ik wil gerechtigheid, maar de poltie kan waarschijnlijk niets voor mij doen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
583
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt als een eikel van een vent... reken maar niet dat de politie hier veel mee doet, weet ik uit ervaring.
ronron1212
10 jaar geleden
Voor de orde van advocaten heb je een naam en getuigen nodig net als bij de politie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heeft de orde van advocaten hiermee te maken? Hij heeft binnen zijn functie toch niks fout gedaan? Als hij nu als advocaat jou tijdens zijn werk iets heeft aangedaan, dan kan je er wat mee. Maar dit lijkt mij niks met zijn werk te maken te hebben.
Gewoon aangifte doen en la deze niet naar tevredenheid afgehandeld wordt, kan je hem voor het gerecht slepen. Goed juridisch advies inwinnen is altijd aan te bevelen. Klop eens aan bij het juridisch loket (gratis), om eens te vragen welke stappen je het beste kan ondernemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je de tuchtcommissie bedoeld. Google maar eens op orde van advocaten.
Antoni
10 jaar geleden
De website van het Juridisch Loket is www.juridischloket.nl. In sommige steden is er geen Juridisch Loket, maar een rechtswinkel of een vergelijkbare organisatie met nóg een andere naam. De website van de Orde van Advocaten is www.advocatenorde.nl.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kan gewoon aangifte doen bij de politie voor mishandeling. Zijn functie als advocaat heeft hier niets mee te maken. Wanneer de politie aangeeft niets met de zaak te doen vanwege zijn beroep (wat zeer onwaarschijnlijk is) kun je altijd nog informatie inwinnen bij het juridisch loket.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ten eerste heeft hij al aangifte gedaan. Ten tweede kan je ten allen tijde bij het juridisch loket informatie krijgen. En wat hij dan zou kunnen doen (wat de vraag is), wanneer hij vindt dat de verdachte zijn straf ontloopt of de straf c.q. boete in zijn ogen onrechtvaardig laag is, is op basis van het ingewonnen juridisch advies een rechtszaak starten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De orde kan advocaten ook terugfluiten voor dingen die ze buiten hun werk doen (bijv. harddrug gebruik), als dat mogelijkerwijs schadelijk is voor de clienten of de beroepsgroep. Of dat in casu opgaat weet ik niet, ik vermoed van niet. Ook als de betreffende meneer een santie krijgt (bijv. een veroordeling) kan de orde maatregelen treffen. Maar een dergelijke melding bij de deken, zorgt er in elk geval voor dat de betreffende meneer iets uit te leggen heeft. Het OM en de politie laten de zaak heus niet liggen omdat de dader een advocaat is (zoals hierboven gezegd). Het is niet de eerste keer dat een advocaat wordt aangepakt als die zich misdraagt...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding