Kan ik individueel mijn huurtoeslag aanvragen, in plaats van gezamenlijk met mijn medebewoner?
Ik woon samen met een vriendin. Wij zijn er recent achter gekomen dat wij recht op huurtoeslag hebben. Nu heb ik deze aangevraagd. Wij komen uit op een bedrag van 100 euro per maand. Maar zij zit op een salaris van 2200 en ik 5000. Ik ben namelijk student. Als zij nog iets meer groeit in haar salaris (wat binnenkort gaat gebeuren) krijgen wij helemaal geen huurtoeslag meer. Dit lijkt mij erg oneerlijk, omdat ik een heel laag inkomen heb????
Nu heb ik de belasting hierover gebeld en kreeg het volgende te horen: Wat ik zou kunnen doen is met mijn verhuurder regelen dat we een nieuw contract opstellen waar alleen zij in het contract komt te staan en dat ik van haar ga onderhuren (of andersom). Zo kun je individueel je huurtoeslag aanvragen.
Nadat ik mijn verhuurder heb gebeld om dit te regelen, heb ik nogmaals gebeld met de belastingdienst, nu kreeg ik een werknemer aan de lijn die vertelt dat dit absoluut niet mogelijk is...... Hij zegt dat omdat ik nu tegenstrijdige informatie heb gekregen ik het beste de vraag schriftelijk kan toesturen naar de belastingdienst, maar hier gaan veel weken overheen.
Is er iemand die mij hier iets over kan vertellen? Want ik heb al berekend als ik de huurtoeslag individueel zou kunnen invullen dan verdrievoudigd het bedrag wat ik nu met haar moet delen. Zij zal echter niets meer ontvangen omdat zij te veel verdiend, maar dit kunnen wij onder elkaar regelen.
DANK!
Toegevoegd na 4 dagen:
Fout gemaakt in salarissen:
Zij heeft 22.000 per jaar en ik 5.000 per jaar.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.