Mijn buurman plast in mijn tuin vanop zijn tuinpad. Ik weet dat ik zijn tuinpad niet mag filmen.. Hoe (laten) vaststellen om hier verder mee te gaan?
Wij zijn relatief nieuw in de staat (3j), een jong koppel waar onze buren voornamelijk oudere koppels zijn. We komen met de meeste van onze buren goed over een, behalve één van onze naaste buren.
De man, is een rolmodel voor "eikel van de straat". Als er niets is om over te klagen zoekt hij wel iets of provoceert hij op alle mogelijke manieren.
Wij hebben dit zo lang mogelijk proberen negeren en hem mijden maar sinds kort heb ik gemerkt dat hij van op zijn tuinpad in onze tuin plast. Buiten het feit dat dit gewoon walgelijk & laag is, vind ik het vooral erg voor onze peuters die graag in de tuin spelen.
Hem hiermee confronteren heeft weinig zin, gezien dit daar toch in een woord tegen woord verhaal zou eindigen.
Hoe kan ik dit laten vaststellen? Ik wil iets in handen zodat het niet meer woord tegen woord is maar dat ik kan bewijzen dat hij het doet en het niet kan ontkennen mochten we hiermee willen verder gaan.
Voor zover ik begrijp mag ik enkel mijn eigen tuin filmen (mits voldaan te hebben aan enkele voorwaarden).
Als ik onze volledig omheining (draad) zou filmen staat een stuk van zijn tuinpad er logischer wijs ook gedeeltelijk op. Hij dus onherkenbaar gefilmd worden tot +- zijn middel, maar wel op zijn grond. Mag dit, en/of zijn er andere manieren?
Er valt dan weinig te ontkennen en hij zal niet verwachten dat je op hem af stapt.
Je hebt het gezien en je spreekt hem daarover aan.
Hij zal het natuurlijk ontkennen, maar dat is niet belangrijk.
Hij weet dan, dat je hem in de gaten hebt.
Voorlopig is dat het enige dat je kunt doen.
Je moet dit probleem zelf oplossen.
Aan de politie heb je niets.
Wat R60M zegt is het enige wat help tegen dit soort eikels.
Je schrijft dat je in elk geval bewijzen in handen wilt hebben “mocht je hiermee verder willen gaan”.
Bewijs in handen hebben zou ik ook willen. Maar wat kun je er mee bereiken?
Hij zal niet gaan verhuizen, en als je hem dwingt hiermee op te houden, dan verzint hij vast wel iets anders om je te treiteren en uit te dagen. En jou een onveilig gevoel te geven zodat je kinderen niet in de tuin mogen.
Ik ben bang dat hij (zoals je zelf schrijft) niet voor één gat te vangen is ;-) en dat hij overtuigd moet worden dat hemzelf óók effectief het leven zuur gemaakt kan worden.
Uiteindelijk denk ik dat je daarvoor hulp of advies van een wijkagent of zo zult moeten inroepen.
Misschien valt het onder huisvredebreuk, en misschien zijn hier gewoon geen woorden voor, maar dat moet niet verhinderen dat er iets gebeurt. Er zijn veel horken en hufters in het land, en veel lijdenden zijn u al voorgegaan.
Kijk eens in de vele online publikaties die er zijn over het onderwerp “burenoverlast”.
Het in veel van die adviezen genoemde eerste stadium van eens vriendelijk met de overlastgever gaan praten al een gepasseerd station is. Als je over de nadien volgende mogelijkheden hebt nagedacht, kan dat je helpen niet “ten einde raad” over te komen bij hem, want jij weet dan al hoe de vervolgstappen er uit kunnen zien. In de tussentijd dat je uitzoekt of je iets zou kunnen met fotografische bewijzen zou je indien mogelijk alvast moeten noteren wanneer je het hem ziet doen. Een lijst met data en tijdstippen maakt denk ik meer indruk dan de klacht dat het “regelmatig” geconstateerd is
Als blijkt dat je inderdaad met fotografisch of gefilmd bewijs iets in handen zou hebben, dan heb je een goede reden om daar echt “voor te gaan zitten”. Ik ben met Edraket eens dat het prima is als je het zelf kunt oplossen, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat hij je altijd zal kunnen overtroeven, tenzij hij weet dat hij zwaarder teruggepakt zal kunnen worden. Tenzij je zelf met stront wil gaan gooien (tegenover één persoon kun je dat op munitievoorraad winnen, maar dat is escalatie en niet van het zuiverste water), zul je denk ik hulp nodig hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.