Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen tegen een buurvrouw die een ontechte melding bij het AMK heeft gedaan?

Begin januari viel bij ons een brief op de mat van het AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling) dat er een melding was gemaakt en dat ze bij ons een kijkje wilden nemen. Mijn vrouw en ik waren zeer onaangenaam verrast en hoogst verbaasd dat er uberhaupt zo'n melding was gedaan.Daar wij in onmin met de buurvrouw leven wistenw e meteen dat het alleen van haar kant kon komen (iets wat ze later tijdens een buurtbemiddelingsgesprek ook min of meer heeft toegegeven).
We zijn helemaal doorgelicht door jeugdzorg waarbij geen vreemde zaken werden gevonden en deze hebben dan ook de melding en het onderzoek gesloten.
Bij navraag of er nu ook iets tegen de buurvrouw gedaan kan worden wegens het doen van een valse melding werd er gewoon gezegd dat de toegang tot het AMK laagdrempelig moet blijven en dat er dus verder niets aan gedaan word. Dat terwijl mijn gezin een paar maanden in onrust en stress heeft geleefd vanwege deze melding, want het is toch niet niks zo'n beschuldiging.
Nu hebben wij inzage in het rapport gevraagd wat ons ook verleend is. Daar gaan wij dus ook vernemen wat de buurvrouw allemaal aan het AMK verteld heeft. Het feit dat ze na 1 melding al meteen aktie hebben ondernomen getuigd van een behoorlijk dramatisch verhaal.

Mijn vraag is eigenlijk. Wat kan ik tegen de buurvrouw ondernemen dat ze dit heeft gedaan? Bij een valse aangifte krijg je normaal ook een boete. Waarom bij dit soort valse meldingen niet waar kinderen bij zijn betrokken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

NIets. Bij het vermoeden van kindermishandeling is het verstandig om het AMK hiervan op de hoogte te stellen, als er boetes worden gegeven voor onterechte meldingen, weerhoudt dit mensen om te melden bij het vermoeden. Het is vervelend voor jullie, heel vervelend zelfs, maar het kan kinderen redden, als dat vermoeden juist blijkt te zijn. Haal er energie uit dat dit bij jullie onterecht was, sta boven de buurvrouw en ga door met je leven. Maak er verder geen woorden aan vuil, ondanks dat ze jullie van iets vreselijks beschuldigd heeft, dat verergerd het probleem vaak. Je kunt niets doen, behalve ruzie met haar maken, maar dat is het niet waard, daar lijden je kinderen ook onder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier kun je idd niets aan doen, wij hebben het zelfde mee gemaakt, na een anonieme melding ( wij weten wie het gedaan heeft) controle thuis gehad, navraag bij school en huisarts en buurt onderzoek, maar uit niets bleek dat wij onze kinderen mishandelden o.i.d. m.a.w. een volkomen onterechte melding. Veel stress en onrust in het gezin, en ( het ergste) je blijft 5 jaar in de computer staan bij een, in mijn ogen incompetente, semi-overheidsinstelling. Het zou eigenlijk een geval van smaad zijn maar in dit geval doet de politie daar niets mee, om het doen van een melding niet te ontmoedigen.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing