Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je na arrestatie nog wel op vakantie?

Mijn 2 vrienden zijn vanavond opgepakt wegens poging tot mishandeling na een ruzie. Ik was erbij en zag dat niet zij maar iemand anders begon met deze ruzie. Mijn vrienden werden opgepakt en deze man niet. De man heeft geen ernstige verwondingen.

Volgende week zaterdag ga ik op vakantie met deze 2 vrienden naar het buitenland. Kunnen zij alsnog wel mee op vakantie, of zullen zij dan nog vast zitten? Of Nederland niet uit kunnen ofzo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Om te beginnen is poging tot mishandeling niet strafbaar. uw vrienden zullen dus voor iets anders aangehouden zijn. wellicht voor mishandeling, omdat er daadwerkelijk klappen zijn uitgedeeld. U geeft ook al aan dat er geen ernstige verwondingen zijn bij het slachtoffer. maak hier uit op dat hij wel lichtere verwondingen heeft.

Bij een dergelijke aanhouding wordt een verdachte veelal slechts 6 uur opgehouden voor onderzoek. daarna bepaalt de officier van justitie wat er verder gaat gebeuren. of transactievoorstel, dagvaarding, sepot. ( wordt bepaald via "zms")Op vakantie gaan zal dus hoogstwaarschijnlijk geen probleem zijn, omdat de vrienden dan allang vrij zijn.

Toegevoegd na 56 seconden:
Bij een dergelijke zaak is het niet normaal dat er een restrictie wordt opgelegd, om in Nederland te blijven. er kan dus gewoon gereisd worden. er vanuit gaande dat uw vrienden een vaste woon en verblijfplaats in Nederland hebben.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing