Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een fietsenmaker stalling geld vragen?

door heel veel omstandig heden heb ik mijn scooter niet kunnen ophalen,hij staat nu onfeveer een jaar bij de fietsen stallen ik wilde hem gaan halen maar moeest dan 600,00 euro betalen,de reparatie kosten zijn 200,00 mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. Hij betaalt belasting etc. voor de plek waar die scooter staat. Of het zoveel mag zijn weet ik niet, maar hij mag in ieder geval geld vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij mag in ieder geval de scooter in bezit houden tot jij betaalt.

Eur 400 stalkosten lijkt veel maar omgerekend naar een bedrag per dag is het niets vergeleken met een parkeertarief. De fietsenmaker heeft ook de kosten van zijn zaak en het renteverlies omdat jij zeer nalatig bent geweest en zo vanzelf ook te laat bent met betalen. Dat zal het humeur van de reparateur er ook niet beter op maken.
Aan de andere kant: de reparateur had je gegevens kunnen noteren en contact met je kunnen opnemen toen je 'm niet tijdig ophaalde.

Als de stallingkosten in zijn algemene voorwaarden stonden, heeft hij het recht om ze door te berekenen. Daarmee heb je ingestemd door de scooter ter reparatie aan te bieden. Zou je het tot een rechtszaak laten komen, dan zou de rechter die kosten kunnen matigen als hij daar reden toe ziet. Bijv. wanneer de reparateur niets heeft gedaan om met je contact op te nemen. Maar je hebt geen garantie dat een rechter daarin meegaat.

Als dat allemaal niet van toepassing is, zou je een voorstel kunnen doen: naast de kosten van de reparatie eur 50.- voor renteverlies en eur 100.- voor het stallen.

Als hij dat ook niet wil: stel hem voor dat hij de scooter houdt en laat daartegen het totaalbedrag van de rekening wegstreept. Kennelijk kon je de scooter een jaar missen dus dat verlies is te overzien.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het stallen van een scooter bij NS kostte in 2013 eur 225.-/jaar met een jaarkaart.
Computoon
10 jaar geleden
Hij mag dat, mits jij het vantevoren (kon) weten. Staat het bijvoorbeeld in zijn algemene voorwaarden en/of heeft hij dit vertelt? Dan wist je het, en mag hij dat doen.
Ik begrijp dat dit hoge bedrag rauw op je dak valt. Je schrijft dat er veel omstandigheden waren, wellicht kun je dat aan je fietsenmaker voorleggen en samen tot een compromis komen. Zoals de anderen ook al zeggen, ook hij heeft zijn kosten gehad, maar een middenweg is misschien mogelijk. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing