Kun je één persoon volledig aansprakelijk stellen voor een lening tijdens een samenlevingscontract waarbij de ander nalatig is?
Ik stel deze vraag voor een vriendin van me. Zij heeft een paar jaar geleden een relatie gehad met haar ex waarbij hij haar met enorme schulden heeft laten zitten. Alles is gelukkig al betaald, alleen de lening voor een auto nog niet. Dit bedraagt nog circa 14.000 euro, waarvan zij elke maand 50 euro aan een incassobureau betaald. Haar ex betaald al jaren helemaal niets en geeft aan er geen geld voor te hebben. Zij heeft nooit gebruik gemaakt van de auto en heeft er ook nooit in gereden. Zij hebben beide getekend voor de lening en zijn dus allebei verantwoordelijk voor de terugbetaling. Tot daar is het duidelijk. Wat ik me nu afvraag is; is het juridisch redelijk om te zeggen dat zij nu de gehele schuld zelf moet afbetalen, terwijl haar ex nooit een cent heeft betaald? Wat is hierin redelijk? Is het redelijk om te zeggen dat zij de helft moet betalen en haar ex ook? Of heeft ze pech en komt haar ex hiermee weg? Moet zij nu de komende jaren elke maand 50 euro betalen en haar ex niets omdat hij aangeeft dat zijn inkomen te laag is? alvast bedankt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.