Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tiener jongen fietst over stilstaande hockeybal. De moeder stelt mij aansprakelijk. Wat is mijn recht?

Ik ben samen met een maat wezen hockeyen. De witte hockeybal kwam over het hek. Heeft daar even tegen het gras op een fietspad gelegen. Jongen van jaar of 14 denkt; daar fiets ik over heen; met een slag in z'n wiel als gevolg.
De moeder stelt mij aansprakelijk. Voor het zelfde geld had hij over een voetbal of tak heen gefietst. De jongen heeft geen verklaring gegeven en helemaal niets gezegd.

Wat is mijn recht? Ze heeft mijn adres en naam en gaat mij de rekening sturen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Die jongen is toch niet door jullie gedwongen om over die bal te fietsen......Dat heeft hij uit eigen vrije wil gedaan en is daardoor helemaal zelf verantwoordelijk voor de opgelopen schade. Sterker nog, als de hockeybal schade heeft opgelopen, dan is hij daar zelfs ook nog verantwoordelijk voor. De bal heeft geen mogelijkheid om de fiets te ontwijken, andersom wel.
jc54
10 jaar geleden
Een interessant vraagstuk. Ik ben zelf advocaat en ik weet uit ervaring dat als je van het sportterrein zo hoog/hard de bal speelt dat je een passant raakt en die loopt letsel op, dan ben jij verantwoordelijk. Je bent immers niet voorzichtig genoeg geweest. Zo zal de rechter het althans zien als hij dit zou moeten beoordelen. Ook bij schade aan bijvoorbeeld een (al dan niet geparkeerde) auto zal jij aansprakelijk worden gehouden. Logisch ook, want jij hebt immers de schade veroorzaakt omdat je dan niet voorzichtig genoeg bent.

Kortom, zou jij met deze hockeybal een auto of een persoon hebben geraakt, dan was de situatie duidelijk. Welnu, de situatie is hier dat jij de schade niet direct hebt veroorzaakt toen jij de bal over het hekje werkte. Uit wat jij zegt, maak ik op dat de bal eerst een tijdje op het fietspad (tegen het gras) heeft gelegen. Hier is de jongen overheen gefietst. Jij vermoedt dat hij dit expres heeft gedaan. Desalniettemin, de vraag blijft of jij hiervoor aansprakelijk kan worden gehouden omdat je je niet hebt gehouden aan de algemene zorgvuldigheidsmaatstaven (die zonder twijfel wel gelden bij de eerder beschreven situaties).

Ik denk dat jij in dit geval niet aansprakelijk kan worden gehouden. Dan hou ik wel rekening met het feit dat jij zegt dat de jongen expres over het balletje is heen gefietst en ik hou rekening met het feit dat dat balletje daar al even lag. Veder lag het balletje niet midden op het fietspad, maar tegen het gras aan. Dit versterkt denk ik jouw vermoeden dat hij expres over het balletje is heen gefietst. Immers, zo een balletje aan de zijkant van het fietspad moet in principe gemakkelijk te ontwijken zijn...
Ik zou de rekening dan ook niet betalen. Veder zou ik niks doen. Wacht maar af wat de verdere stappen van de andere partij zijn. Aan de hand hiervan kan je inderdaad eventueel aanvullend juridisch advies inwinnen bij het juridisch loket, zoals reeds is genoemd in de reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij op het gras fietste of op e stoep ipv de openbare weg dan heeft hij niets te vorderen en is zelf fout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Óf je werkelijk aansprakelijk bent, dat kun je beter aan echte experts overlaten.
Ik zou je aanraden contact op te nemen met je WA-verzekering en ze te vertellen wat er gebeurt is. Dan zijn ze alvast ingelicht voor het volgende punt:
Wanneer je daadwerkelijk een rekening krijgt, speel je die door naar de verzekering. Zij zullen beoordelen of ze wel of niet uitbetalen. Het is dan een zaak tussen jouw verzekering en de tegenpartij. De verzekering zal dan ook contact opnemen met de tegenpartij voor nadere inlichtingen (als ze dat al nodig vinden).

Schade aan een fietswiel is natuurlijk een klein bedrag.
Maar door het in handen van de verzekering te geven ben je van het gezeur af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me even af welke onrechtmatige daad jij gepleegd hebt. Ofwel welke handeling heb je verricht, die in strijd is met het recht.

De hockeybal lag gewoon op het fietspad en dat is niet in strijd met het recht. Er liggen wel vaker spullen op de weg. En de tegenpartij had gewoon zelf moeten uitkijken waar hij (zelf) fiets.

Als ze nog reageren is de vraag op grond van welke onrechtmatige daad zij jou aansprakelijk achten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het ontstaan van schade aan voertuigen. Ik denk dat de moeder bij hen de schadeclaim moet indienen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing