Tiener jongen fietst over stilstaande hockeybal. De moeder stelt mij aansprakelijk. Wat is mijn recht?
Ik ben samen met een maat wezen hockeyen. De witte hockeybal kwam over het hek. Heeft daar even tegen het gras op een fietspad gelegen. Jongen van jaar of 14 denkt; daar fiets ik over heen; met een slag in z'n wiel als gevolg.
De moeder stelt mij aansprakelijk. Voor het zelfde geld had hij over een voetbal of tak heen gefietst. De jongen heeft geen verklaring gegeven en helemaal niets gezegd.
Wat is mijn recht? Ze heeft mijn adres en naam en gaat mij de rekening sturen.
Van wie is de bal?
Hoe komt de bal daar te liggen? Je schrijft het al :
"Ik ben samen met een maat wezen hockeyen. De witte hockeybal kwam over het hek. Heeft daar even tegen het gras op een fietspad gelegen. Jongen van jaar of 14 denkt; daar fiets ik over heen; met een slag in z’n wiel als gevolg." de bal ... heeft daar even tegen het gras OP EEN FIETSPAD gelegen... door wie? door jullie.
Wat de jongen al dan niet gedacht heeft, weet jij niet, mag je niet invullen, want je weet het niet.
JIJ DENKT DAT, dus dat is makkelijk, dan is het jouw schuld ineens niet meer...
Misschien heeft hij de bal helemaal niet zien liggen, of was hij te laat om te reageren. Allemaal mogelijk, ondertussen is het jouw bal of van je vriend en lag de bal op het fietspad door jullie "even wezen hockeyen".
Het is wel heel gemakkelijk om de schuld zo we te wuiven, hij denkt dit en hij doet dat... JIJ had de bal van het fietspad moeten verwijderen of je vriend, jullie zijn de schuldigen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.