Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag werkgever je verplichten te werken met burn out?

Ik werk op een afdeling waar heel veel agressie is , kom regelmatig thuis met krassen blauwe plekken etc, erg wordt ook veel gescholden (dementerende en crisis opvang) Ik ben er van november tot maart uitgeweest ivm burnout en nu ben ik weer zover dat het niet meer gaat , de batterij is helemaal leeg, ik slaap al weken bijna niet en kan de doelgroep waar ik werk niet aan, ik heb dit aangegeven bij mijn teamleider , van hem moet ik werken, ik heb mijn verplichtingen naar organisatie en collega's volgens hem! Er is jammergenoeg geen andere afdeling waar ik zou kunnen werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat zegt de bedrijfsarts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet je teamleider bepaalt dit maar je huisarts en de bedrijfsarts. Maak zsm een afspraak met beide. Je kunt je in ieder geval nu al wel ziek melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de bedrijfsarts je adviseert niet te gaan werken, geef dat dan door aan je werkgever. Je werkgever kan je dan toch verplichten te komen werken, hij/zij hoeft het advies van de bedrijfsarts niet op te volgen. Hou daar wel rekening mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar de huisarts, in overleg ziek melden en afspraak maken met de bedrijfarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaa Crea, de bedrijfsarts adviseert, maar beslist niet. Dat de bedrijfsarts beslist is een wijd verbreid misverstand.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Wanneer een burn-out door een arts geconstateerd is én het volgens die arts beter is om niet te werken, dan kun je beroep doen op de ziektewet.
Je werkgever kan je dan niet tegen de wil van de arts (en jou) in dwingen weer aan het werk te gaan.
Wél moet jij alles doen om er voor te zorgen dat jij zo snel mogelijk weer beter wordt en dus weer aan de slag kan. Eventueel in een andere (soms zelfs mindere) funktie of zelfs bij een andere werkgever.

Je krijgt maximaal 2 jaar ziektekostenvergoeding. Daarna krijgt je werkgever het recht je te ontslaan.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Niemand kan jou verplichten te gaan werken, dat allereerst. Je hebt alleen wel een contract dat zegt dat jij werkt in ruil voor salaris. Dus hoewel niemand jou kan verplichten te komen werken, kan niemand jouw baas verplichten om loon uit te betalen als jij niet werkt.

In een normale loondienstsituatie is de werkgever wel verplicht om een zieke werknemer twee jaar minimaal 70% van het normale salaris door te betalen. Bij een tijdelijk contract of als je bijvoorbeeld werkt via een uitzendbureau, heb je via de Ziektewet een vergelijkbaar recht. Daarvoor is het echter wel noodzakelijk dat je baas je ziekteverlof geeft of dat - in geval van de Ziektewet - een arts van het UWV jou ook inderdaad ziek acht.

Bij je werkgever zal doorgaans het advies van de bedrijfsarts worden gevolgd, het is dan ook zaak deze snel in te schakelen als jij het idee hebt dat het werk je boven het hoofd aan het groeien is. Hoewel een advies van de bedrijfsarts niet bindend is, moet een werkgever wel een hele goede reden hebben om een werknemer geen ziekteverlof toe te kennen wanneer de bedrijfsarts aangeeft dat iemand medisch gezien niet in staat is om te werken. Daarvoor is "ik kan hem/haar niet missen op de afdeling" gewoon geen goede reden.

Als jij je ziek meldt, zul je vanzelf wel worden opgeroepen voor een gesprek bij de bedrijfsarts. Als je nog niet acuut ziek bent maar je hebt het idee dat je dat wel gaat worden als het zo doorgaat, kun je natuurlijk ook gewoon een afspraak maken bij de bedrijfsarts terwijl je nog doorwerkt. Intussen zou ik je aanraden ook een afspraak met je huisarts te maken zodat die je ook verder kan begeleiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een echte Burn-out hebt is het onmogelijk om te kunnen werken , elke arts die een echte Burn-out constateert zal je rust voorschrijven .
Mijn man heeft een burn-out gehad , is 1 jaar thuis geweest omdat hij niet mocht werken van de huisarts , hij kreeg zelfs een verbod om auto te rijden (hij is chauffeur)
Elke huisarts moet kunnen inschatten hoe ernstig de burn-out is .
Maar als je het goed te pakken hebt , kun je niet werken, met geen mogelijkheid en zal een werkgever het er mee moeten doen wat de huisarts van zijn werknemer zegt wat er gedaan moet worden , een werkgever is geen arts, dus die mag nooit zeggen dat je je niet ziek mag melden, daar gaat een werkgever niet over.
Dus ga naar uw huisarts en vertel duidelijk wat er aan de hand is met u , de huisarts kan bepalen of u echt een burn-out hebt en zal u dan ook zeggen wat u moet doen om weer zo snel mogelijk goed op te kunnen knappen , maar snel moet u niet al te letterlijk nemen, want een echte burn-out kun je niet snel van beter zijn, dat heeft echt de tijd nodig , je hebt je lichaam tot over de top gejaagd en dat is echt niet in een paar weekjes weer opgeknapt. Mijn man heeft 1 jaar thuis gezeten en is daarna heel langzaam weer aan het werk gegaan , stapje voor stapje een halve dag er bij en op deze manier is hij er weer geheel bovenop gekomen en werkt al weer jaren met plezier. Maar denk erom, geef zelf heel duidelijk aan wat je wel al kunt en wat niet . laat je niet gek maken door de arbodienst , want die zijn er alleen maar voor de werkgever om jou zo gauw mogelijk weer de werkvloer op te jagen , doet hij dat niet, dan schopt jouw werkgever die arboman de deur uit , hij wordt tenslotte betaald door jouw werkgever , dus als hij in de ogen van je werkgever niet snel het personeel de werkvloer op jaagt staat hij zelf op straat, dus zo´n arboman wil wel. Maar houd vol dat je niet in staat bent om te werken als je je inderdaad niet zo goed voelt , jij kunt aanvoelen of je in staat bent om te werken, niet die arboman , is vaak niet eens een arts of iets wat er op lijkt , nee , vaak is het een loopjongen die gewoon gestuurd wordt om jou de werkvloer weer op te jagen verder weten ze ook niets over jouw probleem of ziektes
Zoek ontspanning en als je weer mag werken vraag aan je huisarts wat het beste is om de draad weer op te pakken , want als je er ineens weer tegen aan gaat kun je zo in herhaling vallen en dan kom je soms helemaal niet er meer goed bovenop , dus zorg goed voor uzelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding