Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een ex rechercheur info opvragen over een strafrechtelijk verleden zonder toestemming van de persoon in kwestie?

Dit is namelijk mij overkomen en is hier wat tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat denk ik niet. De tekst hieronder van een advocatenbureau spreekt over 'onderdelen van de overheid zelf' en zoals het woord ex-rechercheur al zegt, die persoon is niet meer in de dienst van de overheid.

Tekst uit bron:

Kan iedereen mijn strafblad opvragen, bijvoorbeeld mijn werkgever?

De gegevens kunnen niet aan iedereen worden gegeven. Een “gewone” werkgever kan de gegevens niet opvragen. In het “Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens” wordt geregeld wie de gegevens kan opvragen. In het algemeen betreft het onderdelen van de overheid zelf. Uitzonderingen zijn het hoofd van de Dienst Bedrijfsbeveiliging van de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij NV en de directeur van SAGEM Identification BV.

Als ik jou was, zou ik hierover juridische informatie inwinnen, bijvoorbeeld bij het juridisch loket in/in de buurt van jouw woonplaats. Zij kunnen je vast en zeker uitsluitsel geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vragen staat vrij,maar als het vertrouwelijke kwesties betreft, dan mogen er geen antwoorden gegeven worden.
(Lees meer...)
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er nou wel antwoorden zijn gegeven zonder toestemming? wat zijn dan de juiste stappen die er ondernomen moeten worden. Ik heb namelijk zwart op wit staan op papier dat de ex rechercheur dit heeft gedaan.
jc54
10 jaar geleden
Dan moet je uitzoeken wie die informatie heeft verstrekt, en diegene zou je dan kunnen aanklagen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: