mag ik verhuizen als er een rechtszaak loopt tegen de makelaar?
Ik was voor een weekje op vakantie gegaan. Op de deur trof ik een notitie van mijn onderbuurman vanwege een lekkage bij hem. We hebben meteen de makelaar gebeld. Zij stuurden iemand om het te bekijken en de schade op te lossen. De lekkage bleek van boven te komen, nml de centrale verwarming was kapot. Ik heb hierdoor een grote vlek op mijn plafond en ook lekkage op mijn laminaat, waardoor mijn laminaat helemaal opgezet is. Door dit allemaal geniet ik geen woongenot. Er loopt al een rechtszaak tegen de makelaar. Ze hebben het plafond al vergoedt, maar vertikken het om de laminaat te vergoeden. Nou is de vraag: Mag ik ondanks dat er al een rechtszaak loopt, toch gaan verhuizen? Ik moet natuurlijk sowieso nieuwe laminaat hebben en dit laten leggen door een bedrijf. De makelaar zegt dat ik openstaande huurpenningen heb, maar heb allang een betalingsreglement lopen. Ik betaal netjes iedere maand een bedrag waarmee zij akkoord zijn gegaan. Kan mijn verhuizing invloed hebben op de schadevergoeding, welke zij moeten betalen? Ze hebben zwart op wit bekend dat de schade niet door mij, maar door de CV komt. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik wil zo snel mogelijk weg van dit huis.
Als je een betalingsregeling hebt, moet de makelaar daar mee akkoord zijn gegaan, je betalingen kun je bewijzen, neem ik aan.
Neem al je papieren mee en ga eerst naar het Juridisch Loket voor juridisch advies, daarna weet je wat je moet doen.
Hij is zelf geen partij in conflicten tussen huurder en verhuurder tenzij de makelaar ook de verhuurder is. Maar dat terzijde. Tweede element in je vraag is het feit dat er een huurachterstand bestaat waarvoor je een betalingsregeling hebt lopen. Je vraag: kan ik nu verhuizen.
Ja, dat mag. Maar dan is de verhuurder wel gerechtigd om de huurschuld ineens op te eisen. Eerdere regelingen komen met het opzeggen van de huurovereenkomst dan te vervallen en dan moet de restschuld ook tegen het einde van de overeenkomst geheel voldaan zijn. Dit alles staat buiten het geschil dat je hebt over de eventueel te vergoeden schade door de CV lekkage. Daarover kan onderhandeld worden maar als de verhuurder daar bezwaren tegen opwerpt dan heb je een zwakke positie als je al verhuisd bent.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.