Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Er zijn nog steeds schepen die hun afval in het water loodsen. Waarom is dit eigenlijk niet verboden?

Volgens mij doen niet alle schepen het, maar er zijn nog steeds schepen die hun afval in het water loodsen. Als ik mij niet vergis, wordt mede hierdoor de 'plastic soep' veroorzaakt. Waarom verbiedt de EU dit eigenlijk niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet is dit wel degelijk verboden. Dit verbod is echter moeilijk te handhaven, bewijs maar eens waar die rotzooi vandaan komt.
Op het gebied van het spoelen van de ruimen op open zee door olietankers wordt wel veel vooruitgang geboekt: via satelieten valt de vervuiler vaak wel op te sporen.
Ik werk nu al geruime tijd bij een kust-vogelopvang.
De laatste jaren krijgen we echt veel en veel minder olieslachtoffers binnen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Het verontreinigen en vervuilen van de zee is wel degelijk verboden. In 1954 is er al een International Convention for the Prevention of Pollution of the Sea by Oil. Dit gold alleen voor specifieke types olie. Uitvoering op toezicht was beperkt.
Voor zeeschepen gelden nu internationale verdragen en in dit specifieke geval geldt de MARPOL Conventie die in 1983 van kracht is geworden, nadat deze door voldoende landen was gecertificeerd.
Het Internationaal Verdrag ter voorkoming van verontreiniging door schepen, 1973 is een conventie van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) vroegere IMCO, om vervuiling van de zee door schepen te voorkomen. Het is een van de belangrijkste stukken wetgeving op het gebied van het voorkomen van verontreiniging van zeewater.
Cruiseschepen varend onder de vlag van een van de landen die MARPOL 73/78 getekend hebben, zijn verplicht om aan het verdrag te voldoen, ongeacht waar de schepen (heen) varen.
De IMO is een onderdeel van de Verenigde Naties. Haast alle zeevarende naties zijn lid van de IMO.

Toegevoegd na 14 minuten:
Op de afgifte van afval van de binnenvaart is de Wet verontreiniging Oppervlaktewater van toepassing.
Deze wet verbiedt lozing van afvalstoffen door schepen.
Uitsluitend aan bedrijven met een toereikende vergunning krachtens de Wet milieubeheer mogen afvalstoffen van de binnenvaart worden afgegeven.
Daarnaast geeft het Rijnvaartpolitiereglement regels voor de schepen op de Nederlandse binnenwateren. Ten slotte hebben de Rijnoeverstaten een verdrag gesloten over scheepsafvalstoffen, het Scheepsafvalstoffenverdrag. Helaas is dit verdrag nog niet van kracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing