Er zijn nog steeds schepen die hun afval in het water loodsen. Waarom is dit eigenlijk niet verboden?
Volgens mij doen niet alle schepen het, maar er zijn nog steeds schepen die hun afval in het water loodsen. Als ik mij niet vergis, wordt mede hierdoor de 'plastic soep' veroorzaakt. Waarom verbiedt de EU dit eigenlijk niet?
Besef dat bv de Rijn en de Donau, die nu met elkaar verbonden zijn door het Main-Donaukanaal, een rechtstreekse verbinding vormen van de Noordzee tot de Zwarte Zee. Een 3500km lange verbinding tussen minstens elf landen. Met havens die allemaal hun eigen belangen hebben. De Rotterdamse haven wordt met geheel andere problemen geconfronteerd dan de haven Constanţa aan de Zwarte zee.
Het is al moeilijk om de Elbe schoon te houden van chemisch afval afkomstig van overstromingen van Chemische fabrieken.
Het is allemaal niet zo eenvoudig en wetten hebben geen enkel nut als er geen mogelijkheden zijn zich er aan te houden of wanneer toezicht op de handhaving onmogelijk is. Maar heel veel mensen werken hard aan het oplossen van de milieuproblemen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.