Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je strafbaar als ... ? (Zie uitleg.)?

Ben je strafbaar als je de volledige naam een verdachte bijvoorbeeld hier op GV zet.
En ben je strafbaar als je plaatjes van die verdachte ook bijvoorbeeld hier op GV zet; zonder 'n balkje voor de ogen?

Zou ik dus strafbaar zijn als ik hier de achternaam van Sander V. zou opschrijven en 'n foto van hem hier neer zou zetten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Ja, als je zonder bewijs van een strafbaar feit iemand beschuldigd van dat strafbare feit, met naam en toenaam en foto ben je strafbaar. Er is in dat geval sprake van smaad of laster.

Artikel 261

1
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2
Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Bovendien zou je, voor wat betreft foto's, nog problemen met portretrecht kunnen krijgen.

Toegevoegd na 24 seconden:
En artikel 261 komt uiteraard uit het wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
foto''s van hem zijn er al genoeg op internet te vinden. Zelfs zonder balkje. Maar of je strafbaar bent... ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk het niet, wel de eigenaar van de site daar die verantwoordelijk is, en je de mogelijkheid gaf / geeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk het niet. Als je er bij zet dat hij of zij verdacht is, lijkt mij dat geen probleem. Geenstijl doet dat ook.

Toegevoegd na 3 dagen:
Doel je op Sander Vreeswijk, de verdachte van de moord in Dordrecht?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar is deze site niet voor bedoelt. Het zal je strafpunten kosten.

Verder is het laster, en je zou daarvoor kunnen worden aangeklaagd.

Het is inbreuk doen op iemands privacy en ook dat is strafbaar.

Tevens, als je informatie hebt over een ernstig stafbaar feit en/of dader daarvan, ben je verplicht om dit te melden aan politie of justitie.
In de tijd dat je die informatie hier op GV zou plaatsen had je dus ook naar het politiebureau kunnen gaan met je informatie en dat kan je later verweten worden en ook strafbepalend zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen Sander .v . mag. en een foto zonder balkje mag wel .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In geval van Sander V kan je dat doen. Hij is al een bekende verdachte. Dus wat de schuldvraag betreft, hoieft men niet verder over te gissen. Trouwens zijn gezicht zonder balk heb ik al op diverse TV schermen gezien. Geef zijn naam maar door. Daar kan ik ook achterkomen hoor. Googlen op buitenlandsezenders en je hebt het.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Degene die je zo op GV zet, zou een aanklacht tegen je kunnen indienen wegens smaad of laster.
Maar bij Sander V. is die kans vrij klein.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing