Heb ik recht op dat ik zelf bepaal wat ik eet?
Ik ben 18 jaar en woon (nog) thuis bij mijn ouders en moet daar eten wat de pot schaft. Maar ik vind meestal dat ze niet gezond genoeg eten, dus vaak wil ik het niet eten maar moet het toch.
Ik wil eigenlijk zelf bepalen wat ik eet. Heb ik daar geen recht op?
Dat doe ik sinds me 14e,omdat ik geen vlees eet en verder ook zelf wil bepalen wat ik eet of niet eet.
Of bied aan je ouders aan om 1 of 2x in de week te koken voor ze
Als je even googlet op voedingstips voor vegetariers staat er genoeg waar je op moet letten.
-Het feit dat je met elkaar samenwoont, en dus rekening met elkaar moet houden (dat geldt nadrukkelijk voor iedereen, jij moet rekening houden met je ouders, zij met jou).
-Het feit dat je ouders de rekeningen betalen en het eten kopen -wie betaalt, bepaalt.
-Het feit dat jij het kind bent van je ouders, en dat zowel jij als je ouders er aan moeten wennen dat je volwassen bent en zelfs keuzes maakt (botst mooi met de bovenste 2).
"wettelijk moeten je ouders je tot je 21e financieel onderhouden. Ze moeten dus mede zorgen dat jij een dak boven je hoofd hebt en dat je te eten hebt. De wet stelt geen specifieke eisen aan dat voedsel"
2. Als de vrager zou vrager moet ik met rechten aankomen bij mijn ouders, zou ik nee adviseren(heel ander vraagstuk). Maar dat is de vraag helemaal niet. (Heb ik het recht?/Ga ik dat recht halen?)
3. Afgezien van recht of niet. Als hij het juridisch recht niet zou hebben zou ik het alsnog inhumaan en immoreel vinden dat iemand voedsel moet eten dat hij niet wil eten. Of dit is vanwege walging of overtuiging, maakt niet zoveel uit. Dan is de volgende stap, dat vraagsteller salaris+btw gaat vragen, Dat is een drogreden bekend onder de naam "hellend vlak".
Kan ik ook overigens:
Als de ouders hem vlees onder dwang mogen laten eten, mogen ze hem ook dwingen zijn huisdier levend op te eten. Dat vertroebelt alleen de discussie enorm.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.