Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iemand een dossier over mij bijhouden ?

Mijn buurman heeft iemand laten zie dat hij een dossier over mij bijhoudt. Diegene heeft dat mij gemeld. In dat dossier houdt hij bij wie bij mij thuis komt, hoe vaak ik visite heb, wat zij meebrengen of krijgen, hoe vaak ik bij een andere buurvrouw op visite ga en dat ik soms iets meeneem voor haar. In dat dossier zitten ook foto prints van mijn tuin en ook van mij als ik in mijn tuin bezig ben. Ook noteert hij als ik op straat met iemand praat en waarover gepraat werd of wat hij aanneemt waarover ik sprak.
Mag dat allemaal ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tja, zaken bijhouden in de vorm van een adressenbestand of een agenda is natuurlijk geen probleem. Maar een heel dossier over je bijhouden is natuurlijk wel wat anders... En als de buur iemand op de hoogte heeft gebracht van het dossier gaat het dus ook niet om een ambtenaar met de bevoegdheid om aan een 'top secret' dossier te werken. Weet je toevallig welk beroep hij wel uitoefent? Journalist misschien?

Een ding is zeker, jij hebt recht op privacy en het feit dat jou buur een dossier over jou bijhoudt brengt jou privacy in gevaar. Behalve de al eerder genoemde mogelijkheden zoals voor journalistieke doeleinden mag hij dit volgens mij dus niet zonder jou medeweten en al helemaal niet zonder jou toestemming. Ook is de grote vraag natuurlijk: waarom doet je buur dit? Als je een dossier over iemand bijhoudt mag dit ook niet zomaar zijn. Daar moet men een goede reden voor hebben.

Zo'n dossier moet jij ook kunnen en mogen inkijken. Maar ik zou het 'm niet zomaar vragen. Want dan heb je achteraf geen bewijzen. Ik zou het hem eens schriftelijk vragen en aangetekend versturen. En er natuurlijk ook aangifte van doen. Mogelijk hangen jou buurman zware boetes boven het hoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als uw buurman u bespied en/of achtervolgd is dit stalking, dit is strafbaar, maar waarschijnlijk valt dit niet onder staling. Een dossier opbouwen is een inbreuk in uw persoonlijke privicy, ik weet niet onder welke wettelijke term dat valt, maar als je het als stalking ziet is de maximale gevangenisstraf 3 jaar of een geldboete in de vierde categorie (20.250 euro).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing