Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Botsing met fiets, wie is verantwoordelijk?

Mijn zoon fietste op een fietspad en botste tegen een andere fietser aan die van rechts kwam, maar had moeten stoppen omdat daar haaientanden op de weg stonden. Mijn zoon had echter zijn handen niet aan het stuur waardoor hij vrijwel niet meer kon remmen. Een harde botsing met circa 25km/h was het gevolg. Ondanks de losse handen is de andere partij toch verantwoordelijk voor de opgelopen schade?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als je kind onder de 13 jaar is, is de tegenpartij TEN ALLE TIJDEN de schuldige.
Daarnaast staan er haaientanden op de weg, dus dan moet je voor beiden kanten voorrang verlenen.

Ik zou zeggen, wil de meneer/mevrouw niet op de gemakkelijke manier, dan begin maar een schadeformulier in te vullen.
Jij zal gelijk krijgen omdat uw zoon op een voorrangsweg zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit het stuk zin met de haaientanden is niet duidelijk te halen voor wie die nu gelden, maar ik denk dat u bedoeld dat uw zoon op een voorrangskruising reed.

In elk geval heeft het rijden met losse handen niets te maken met de bepaling wie er voorrang heeft. Voor het al dan niet ‘schuld’ hebben is dit dus van geen invloed.

Die gene die de haaientanden tegen had kwam voorrang moeten verlenen aan de gene die op de voorrangsweg reed. Is die voorrang niet verleend dan is die eerste dus ‘schuldig’.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden
Wie er precies schuldig is in dit geval, is niet zo maar te zeggen, dit zal een rechter of een verzekeringsmaatschappij moeten oordelen. Beiden zaten fout en ik denk dat een rechter eerder tegen uw zoon zal oordelen dan tegen degene die van rechts kwam.

Degene van rechts heeft een verkeersovertreding begaan, maar uw zoon kan aangemerkt worden als "roekeloos" wat in een rechtszaak toch zwaarder zal wegen. Als hij zijn handen aan het stuur had gehad, dan was het ongeluk waarschijnlijk niet gebeurd of waren de gevolgen minder ernstig geweest.

Neem dus je verlies en laat een ander niet voor de roekeloosheid van jouw kind opdraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing