Botsing met fiets, wie is verantwoordelijk?
Mijn zoon fietste op een fietspad en botste tegen een andere fietser aan die van rechts kwam, maar had moeten stoppen omdat daar haaientanden op de weg stonden. Mijn zoon had echter zijn handen niet aan het stuur waardoor hij vrijwel niet meer kon remmen. Een harde botsing met circa 25km/h was het gevolg. Ondanks de losse handen is de andere partij toch verantwoordelijk voor de opgelopen schade?
Mijn zoon ging er van uit dat de persoon in kwestie gewoon zou remmen. Waren de handen wel aan het stuur, dan was er alsnog een botsing geweest, alleen minder hard en met minder schade.
Artikel 63
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover
deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens. De haaientanden overtreffen dus de regel; rechts heeft voorrang; Artikel 80
Haaientanden hebben de volgende betekenis:
de bestuurders moeten voorrang verlenen aan
bestuurders op de kruisende weg.
Maar die volwassene deed dat niet. Dan is hij dus in overtreding. Maar daar kan de jongen geen enkel recht aan ontlenen om geen voorrang te verlenen aan rechts!
Misschien heb je wel een punt, ik weet het echt niet. Maar het klinkt en maakt het wel heel verwarrend....
Ik ben al behoorlijk grijs, dus mogelijk heb je gelijk. Mijn kennis dateert inderdaad uit het grijze verleden :-).
Dobbeldave kan dan misschien beter eens bij de ANWB informeren hoe dat tegenwoordig zit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.